Frank Zito är en sargad själ. Han plågas av moderns
övergrepp under sin barndom vilka har skapat en minst sagt skev bild av kvinnan
hos Frank. Brottandes mot sina demoner stryker han nattetid runt i New York och
skalperar kvinnor. Därefter tar han med sina troféer hem för att pynta sitt
enda sällskap, skyltdockor. När Frank träffar den vackra fotografen Anna blir
han förälskad och allt verkar förändras till det bättre, eller?
” I know, but to me things change. People die.
But in a picture or painting, they're yours forever.”
Nu när nyinspelningen av Maniac är på tapeten kändes det som
rätt tillfälle att ännu en gång stifta bekantskap med den gravt traumatiserade
mördaren Frank Zito. Jag tror bara att jag sett Maniac en eller två gånger tidigare och det är inte mycket jag
kommer ihåg från filmen. Maniac är
regissören William Lustigs första ”riktiga” film. Tidigare regisserade han de
båda vuxenfilmerna The Violation of
Claudia och Hot Honey under
pseudonymen Billy Bagg. I huvudrollen ser vi Joe Spinell, som även står för
filmens manus och han är fullkomligt lysande i sitt porträtt av seriemördaren
Frank.
” I will never, ever, let them take you away
from me. You're mine now forever. And, I'm so happy.”
Maniac målar upp
en deprimerande och kaotisk nedåtspiral av en störd individ. Allt runtomkring
honom är skitigt, grått och trist och Lustig lyckas fånga en mörk version av
New Yorks gator, fyllda av förruttnelse och misär. Det finns inte en enda ljus
punkt i filmen och det lilla hopp som inges när Frank träffar Anna (bondbruden Caroline
Munro från The Spy Who Loved Me) är
som bortblåst minuterna senare. Frank är en mördare, han kan inte stoppas med
livet i behåll och det vet vi redan från början. Den otäcka musiken och den
brutala affischen får filmen att framstå som en slasherfilm men det är mycket
mer än så, det är en studie i totalt förfall. Maniac är en händelserik historia som blandar dramatik, skräck och
thriller och knyter ihop elementen på ett utomordentligt sätt. Det är en
ångestladdad djävulsfärd, en enkelbiljett till helvetet. Maniac är förbannat
spännande och en otroligt våldsam och blodig historia och det är inte konstigt
att den orsakade ramaskri när den släpptes lös på biograferna. Tom Savinis (som
själv dyker upp och får skallen bortblåst i filmens bästa scen) specialeffekter
är som vanligt superba och bland det bästa han har gjort under sin karriär. Under
sekvensen i tunnelbanan när sjuksköterskan springer för sitt liv blir det
ofrivilligt psykologiskt när den tomma perrongen under tågets framrusande visar
väntande passagerare som egentligen inte ska vara där. Detta beror på att under
många av de scener som spelades in hade filmskaparna inte tillåtelse att filma
så allt var tvunget att ombesörjas i all hast. För personer som har ögonen med
sig kan detta kanske upplevas som b men jag tycker enbart att det förhöjer
paranoian och otäckkänslan. Jag har svårt att se hur Elijah Wood ska kunna axla
Spinells roll men även fast det inte känns som att det behövs en nyinspelning
av ett redan fulländat mästerverk ska det bli intressant att se slutresultatet.
Maniac är en av de absolut bästa
seriemördarfilmer som gjorts och det är synd att den tilltänkta uppföljaren Maniac 2: Mr. Robbie aldrig blev
förverkligad då kortfilmen som spelades in är riktigt lovande.
Nyversionen var faktiskt helt ok. Långt från originalet i känsla och stil men helt duglig även om jag har svårt att se något annat än Bilbo framför mig när han mördar (vilket iof är ganska underhållande i sig).
SvaraRaderaHar du sett Elijahs serie Wilfred (som även den är en remake av en Australiensk serie)? Sjukt underhållande.
Tack för tips, den måste jag kolla upp!
SvaraRadera