Masafumi Kobayashi är en av de ledande utredarna av
övernaturliga företeelser i Japan. Han har skrivit lika många böcker som han
har spelat in dokumentärfilmer på temat. Hans dokumentärfilm The Curse blev
hans sista. Kort efter att dokumentären blev färdig brann Kobayashis hus ner
till grunden. Fruns kvarlevor hittades dagen efter men Kobayashi är och förblev
försvunnen. Vi får nu ta del av det inspelade materialet…
”Watch out for the pigeons.”
Jag
blev rätt mätt på den japanska skräckfilmen efter att Ringu och Ju-on skrämt
skiten ur mig. Efter det kändes det mesta som landet presterade inom genren
blasé och svarthåriga töser och vitmålade ungar var inte särskilt skrämmande
längre. Då är det lätt att missa guldkorn som inte riktigt når fram till den
stora massan, som Noroi: The Curse.
”I guess it’s too late for all of us.”
Noroi är den
första japanska found footage film jag sett, ska jag vara ärlig vet jag inte ens
om det finns flera. Efter lite sökande ser jag dock att samma regissör
återvände till genren fem år senare med en film vid namn Shirome, en helt klart intressant titel jag måste kolla upp.
Asiatiska skräckfilmer har en tendens att vara något röriga och jag tycker ofta
att det är svårt att hänga med i historieberättandet och att hålla isär alla
karaktärerna. Så är inte fallet med Noroi.
Den är rakt berättad och inte det minsta rörig, dessutom har alla karaktärer
säregna drag som gör att de sticker ut och alla övertygar i sina roller. För
att vara en found footage eller mockumentär har den för en gång skull inga
irriterande karaktärer. Det är vuxna i huvudrollerna och vi slipper dras med
irriterande nonsensdialog och överdramatiska utspel från dumma blondiner eller
störiga pojkslynglar, vilket känns otroligt befriande. Även fast vi vet att det
som utspelar sig inte händer på riktigt känns det förvånansvärt trovärdigt och
jag drogs sakta men säkert in i mardrömmen. Japanska folksägner och vidskepelse
är ett ämne jag är totalt okunnig i men fy fan för att vara barn och få dem
berättade för sig. Här får vi historien om demonen Kagutaba förtäljd och som
vanligt är det en otrevlig historia som jag skulle ha väntat tills mina barn
blivit tonåringar innan jag förde skrönan vidare.
Noroi är inte ”hoppa
till läskig” utan den bygger istället upp ett krypande obehag som växer sig
större för varje minut. Förutom Kobayashis eget material blandas det med utdrag
från talkshows, nyhetsinslag och gamla filmade 16mm sekvenser och de lösa
trådarna knyts åt på ett förbannat imponerande vis. Många kommer säkert att uppleva
Noroi som långtråkig och händelselös
men detta är långt mycket bättre än någonting som genren har erbjudit på
väldigt länge. Jag kan inte direkt säga att jag kallsvettades och bet
frenetiskt på mina naglar men känslan av ovissheten om vad som komma skulle,
även fast vi redan från början vet att det kommer att sluta illa, höll mig konstant
uppmärksam och illa till mods. Den otäcka och sparsamma musiken är klockren och
jag känner inte att jag saknade våldsamma och blodiga utbrott, Noroi klarar sig galant på ren skär
atmosfär. Noroi stannar kvar i
huvudet efteråt och det är en av de mest unika och bästa filmupplevelser (tillsammans
med The Lords of Salem) som jag har haft på väldigt länge. Det är definitivt inte
en film för alla men för er som har tålamod och gillar långsamt krypande obehag
gör bäst i att köpa filmen så snart som möjligt. Noroi är riktigt bra! Jag hittade den för fyrtio spänn på wowhd och
jag behöver väl knappast tillägga att den var värd varenda krona.
Låter som en film helt efter min smak, den ska letas upp!
SvaraRaderaInnehåller dvd'n något intressant extra material?
Ja, som sagt, den finns till en billig peng på wowhd. Vet inte riktigt om det fanns något vettigt extramaterial men jag tror inte det - inte vad jag ser på den icke amerikanska utgåvan iallafall. Men helt klart ett givet köp!
SvaraRadera