När ett gäng dokumentärfilmare försvinner i Amazonas djungel
lämnar professor Harold Monroe New York för att försöka hitta dem. Djupt inne i
det gröna infernot finner han filmteamets barskrapade skelett och teamets
filmrullar som mirakulöst har klarat sig. Harold tar med sig inspelningarna hem
och vad han får se är fruktansvärt.
”Today people want sensationalism; the more you
rape their senses the happier they are.”
Dagen efter att Lunds Fantastiska Filmfestival drog igång
för tjugonde gången besökte den italienska regissören Ruggero Deodato
festivalen där han introducerade sitt tidlösa mästerverk Cannibal Holocaust på
biografen Kino. Jag anlände till Lund strax innan åtta och efter ett kort besök
på en nyöppnad vinylbutik så vandrade jag till Stadshallen där Deodato befann
sig för att signera prylar och träffa sina beundrare. Efter två signerade dvder
och ett foto tillsammans med honom och ett kort besök på krogen så var det
äntligen dags för Cannibal Holocaust.
Ruggero Deodato var på plats för att prata lite om sin omtalade rulle innan
mörkret la sig i salongen och jag sjönk ner i biofåtöljen. Jag hade smusslat in
en fickplunta med J&B whisky och i goda vänners sällskap såg jag Cannibal Holocaust på vita duken för
första gången.
“I wonder who the real cannibals are.”
Det var säkert femton år sedan jag såg filmen senast men
ändå så var den färsk i minnet. Det är få filmer som har gjort ett så stort
intryck på mig som Cannibal Holocaust.
Första gången jag såg den så förväntade jag mig ett våldsamt djungeläventyr och
var inte alls förberedd på vad som skulle utspela sig under de kommande nittio
minuterna. Jag tänker inte ens ta upp de omtalade autentiska djurvåldsscenerna.
De är vidriga och jag tycker inte om dem, vi lämnar det där. Cannibal Holocaust är en grym film och
en omtumlande upplevelse än idag. Upplägget är banbrytande och The Blair Witch Project har mycket att tacka Cannibal
Holocaust för som får alldeles för lite cred för introduktionen av found
footage genren. Specialeffekterna är fortfarande bland de mest realistiska jag
har sett och de skoningslösa sekvenserna som avlöser varandra är inte helt
lätta att sitta igenom. Det finns nog ingen som har sett filmen som har glömt
otrohetsbestraffningen, aborten, den spetsade kvinnan eller kastreringen. Cannibal Holocaust är en obarmhärtig
skildring av människans ondska och även fast filmen innehåller några
ljuspunkter, ofta involverade en majspipa, så är det en becksvart skapelse som
har åldrats med värdighet. Det går inte att prata om Cannibal Holocaust utan
att nämna Riz Ortolanis musik. Den är vansinnigt bra och pendlar skickligt
mellan att vara sorgset vemodigt till skrämmande otäckt. Cannibal Holocaust är kannibalfilmernas moder och en av mina
absoluta favoritfilmer. Ruggero Deodato skrev filmhistoria nittonhundraåttio. Det
är en tidlös klassiker och en film som ständigt kommer att återupptäckas och
chockera nya generationer av filmtittare över hela världen.