tisdag 28 februari 2012

Martha Marcy May Marlene (2011)



Martha tar kontakt med sin syster efter att hon varit försvunnen i över två år. Martha flyttar in hos systern och hennes man och gör allt för att försöka passa in. Två år har hon spenderad i ett hus ute på landet och blivit hjärntvättad av en sekt. Marthas försök till ett normalt liv under systerns och hennes mans tak blir ohållbart. Martha plågas av smärtsamma och glädjefyllda minnen i en dålig kombination. Hennes depression tar snart överhand och paranoian gör det svårt att avgöra vad som är verklighet och vad som är fiktion.

Martha Marcy May Marlene är en filmtitel som är ungefär lika lätt att komma ihåg och att säga snabbt som ”sju sjuka sjöman…”. Filmen å andra sidan glömmer man inte i första taget.
Jag hade fått för mig att det skulle vara en thriller om någon sekt som satte skräck i en avhoppad medlem men så var ju definitivt inte fallet. Martha Marcy May Marlene (jag försöker använda mig av filmtiteln så ofta som möjligt för att få den att fastna i minnesbanken) är ett psykologiskt drama där thrillerinslagen är väldigt få. Filmen är långsamt berättad och den målar upp en bild av en trasig ung kvinna som försöker att finna rätt i tillvaron. Detta är helt och hållet Elizabeth Olsens film. Hon är lillasyster till tvillingparet Mary-Kate och Ashley och är betydligt mer intressant. Elizabeth gör en alldeles strålande insats som den plågade Martha och det var länge sedan jag blev så pass imponerad av en skådespelare vid den unga åldern (23 år gammal). Henne vill jag definitivt se mer av i framtiden! John Hawkes är också mycket bra som den manipulerande sektledaren och porträttet känns som en nedtonad variant av Charles Manson. Filmen når inte riktigt upp till hypen men det är heller inte en dålig film, ger man den tid så belönar den tittaren. Mig belönade Martha Marcy May Marlene med en ny favoritartist. Jackson C. Frank har jag trots mitt omfattande musikintresse helt missat och det dröjde inte fem minuter efter det att eftertexterna rullat färdigt som jag lade en beställning på artistens enda platta. Det är ett bra betyg på en film!


                                           Jackson C. Frank - Marlene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar