måndag 26 mars 2012

Child's Play (1988)



”Give me the power I beg of you.”

Seriemördaren Charles Lee Ray, även kallad Lake Shore Stryparen, är på flykt från polisen. Han bli skottskadad och när han inser att han inte kommer levande där ifrån för han över sin själ till en omåttligt populär ”good guy” docka och svär på att hämnas.
Andy är en pojke som drömmer om att få sin egen good guy-docka och när han fyller 6 år går hans dröm i uppfyllelse. Han får dockan Chucky i födelsedagspresent av sin mor men snart börjar hemska saker att hända. Andy påstår att hans nya kamrat inte är en vanlig docka utan att den lever och pratar med honom. Dockan säger att hans namn inte är Chucky utan Charles Lee Ray och han är inte nöjd med sin nya kropp. Han behöver Andy för att bli kött och blod igen.

”Hi. I’m Chucky. Wanna play?”

Child’s Play eller Den Onda Dockan, som är den tuffare svenska titeln, var en av de filmer jag såg massvis av gånger som ung. Jag tyckte aldrig att den var särskilt otäck men att Chucky var en kul filur. Nu var det länge sedan jag såg den senast men då min sambo, som inte är en gillare av skräckfilm, gick med på att se den var det bara att carpe diem.
Catherine Hicks är förmodligen mest känd från världens genom tiderna kanske mest irriterande tv-serie 7th Heaven där hon spelar pastorfrun Annie Camden. Här är hon inte lika irriterande som Andys mamma Karen. Skulle pastorn ha hört hur hon pratade i Child’s Play skulle han förmodligen aldrig ha gift sig med henne och synd är väl det, då vi skulle ha blivit skonade från över tio år av dålig tv. Child’s Play har åldrats med värdighet och även fast specialeffekterna kanske inte är de bästa är det lite av filmens charm och jag är fortfarande barnsligt förtjust i den aggressiva krabaten Chucky. Det känns befriande att slippa påtvingad humor och trots ämnet känns inte filmen töntig. Tiden springer iväg och det är inte en död minut. Det blir till och med riktigt spännande, fast jag vet exakt vad som ska hända. Child’s Play är en modern skräckfilmsklassiker som jag kan se många gånger. Filmen är inte det minsta skrämmande men fan så underhållande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar