måndag 1 augusti 2011

Long Weekend (1978)


Peter och Marcia tar en paus från stressen i storstaden och deras problem på hemmaplan och campar över helgen på en avskild strand, långt borta från civilisationen. Där behandlar de varandra och deras omgivning som skit, något de bittert kommer att få ångra.

Att berätta mer om handlingen för de som ännu inte sett filmen skulle förstöra helheten då detta är en effektiv ”naturen slår tillbaka” film. 
Jag hörde först talas om Long Weekend när jag såg remaken från 2008. Jag kommer ihåg att jag tyckte den var mer originell än de flesta filmer jag sett på ett tag och fick då reda på att det var en nyinspelning av en australiensisk film med samma namn. Jag glömde helt bort den men nu tre år senare fick jag äntligen chansen att se den, i vacker widescreen på Synapse's dvdsläpp av filmen.

Long Weekend är skriven av samma man som ligger bakom manusen till den Hitchcock inspirerade Roadgames och vildsvinsfilmen Razorback, detta är helt klart min favorit bland de tre. Peter och Marcia kan vara det mest osympatiska par jag sett på film någonsin och det är ett stort mysterium vad de gör tillsammans överhuvudtaget. Det är inte många snälla ord som kommer ut ur deras munnar.
Tack vare den stämningsfulla musiken och de obehagliga ljudeffekterna, vilar det en illavarslande stämning över Long Weekend. Det otäcka är inte det man ser utan det man hör för filmen är varken våldsam eller blodig. 
Detta australiensiska guldkorn ger tittaren en rejäl hint till att inte jävlas med moder natur.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar