lördag 22 september 2012

Antiviral (2012)




I en obestämd framtid arbetar Syd March på företaget The Lucas Clinic som säljer celebriteters sjukdomar till kändiskåta medborgare. För en stor summa pengar kan de ta del av vad deras idoler går igenom och på så sätt känna sig delaktiga i deras liv. Den omåttligt populära stjärnan Hanna Geists virus av olika slag säljer som smör och när företaget får nys om att hon blivit sjuk igen sänds Syd dit för att skörda henne på blod. Syd passar på att injicerar sig själv med blodet men får snart reda på att Hanna bär på ett dödligt virus och en kamp mot klockan börjar för att hinna finna svaren som krävs för att inte själv gå samma öde till mötes

Fantastisk Filmfestival hade äran att vara de första i norden att visa filmen och jag var en av de lyckligt lottade som hade en biobiljett till premiären. Antiviral är David Cronenbergs son Brandons debutfilm och det märks ganska snabbt att han går i sin faders fotspår. Efter en kort introduktion av regissören själv, via ett filmat iPhone-meddelande, får vi ta del av något som mycket väl kan vara en mörk satir om kändisskapets nackdelar. Antiviral är en långsam film som tar tid på sig att berätta sin fascinerande historia. Jag tror att jag skulle ha fått ut ännu mer av filmen om den presenterats med undertexter då det ofta är ganska svårt att hänga med i alla svängar. Det är en otroligt snygg skapelse och det var länge sedan jag såg någonting liknande. Den bär många likheter med faderns filmer som Videodrome och eXistenZ men Antiviral berättar på samma gång en helt egen historia som aldrig tidigare har skildrats på ett liknande sätt. Filmens sterila miljöer och nollställda men ofta plågade karaktärer är i perfekt balans med varandra och Caleb Landry Jones lyser i huvudrollen. Biobesökarna verkade vara något skeptiska men överlag väldigt nöjda med filmen och ju mer jag tänker på Antiviral, desto bättre tycker jag att den är och jag ser framemot när den släpps för hemmabruk. Antiviral är en grymt imponerande debut och jag ser spänt framemot vad Brandon Cronenberg ska hitta på härnäst!

*Uppdatering* Njutafilms släpper Antiviral 7/8 och om jag vore du skulle jag lägga en förhandsbeställning på förslagsvis SubDVD!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar