måndag 17 december 2012

Doctor Sleep (2002)




Michael Strother flyttar med sin familj från Seattle till London. Han hjälper folk med att sluta röka genom hypnos och under en session kommer han i direktkontakt med sin patient och ser en flicka kämpa för sitt liv i ett vattendrag. Han låter sig utpressas och tvingas jobba med polisen med att hjälpa dem att få fast en seriemördare som härjar i staden. Den lilla flickan visar sig vara den enda som lyckats fly och är nu djupt traumatiserad av händelsen. Ju mer de nystar i historien desto närmare kommer de den känslokalla mördaren och snart svävar Michaels egen familj i stor fara.

Goran Visnjic var när Doctor Sleep (eller Close Your Eyes som den även kallas) kom, omåttligt populär som kirurgen Dr. Luka Kovac i långköraren ER/Cityakuten. Det var en serie jag såg då och då när de gick i repris under sena kvällar. Då tyckte jag att han var en av de mest intressanta karaktärerna i serien och dessutom tyckte jag att han var en bra skådespelare. Det är han även i Doctor Sleep. Saken är den att han är den med mest talang för yrket. Den resterande skaran människor involverade känns inte särkilt engagerande och Shirley Henderson som spelar polisen Janet Losey känns mest påfrestande med hennes tårfyllda ögon och irriterande röstläge. Jag tyckte mycket om Doctor Sleep när jag såg den första gången och jag minns den som en riktigt otäck historia. Ända sedan dess har jag velat återbesöka den och jag har pratat gott om filmen med många människor genom åren. Nu tyckte jag helt annorlunda. Det är en ganska tam och förutsägbar historia som räddas något av filmens sista femton minuter som faktiskt är riktigt spännande. En speciell scen som involverar ett vasst objekt och ett öga är riktigt, riktigt effektfullt. Alla klichéer finns här och det blir en långsam och ganska ointressant berg och dalbana där vi återigen får historien ”doktorn-som-åker-till-ett-nytt-ställe-med-sin-familj-för-att-glömma-det-fruktansvärda-som-hänt-men-dras-in-i-någonting-nytt-och-nu-är-hans-familj-i-fara-och-han-dör-nästan-på-kuppen” berättad för oss. Här finns dock en väldigt intressant historia i seriemördarens intentioner men tyvärr utvecklas den aldrig på ett tillfredställande sätt. Jag skulle gärna vilja veta mer om den galna alkemisten Francis Paladine! Datoranimeringarna under hypnoserna känns idag väldigt förlegade och ser mest ut som windows skärmsläckare och filmens fula förtexter fick mig att leta efter spelkontrollen till mitt gamla playstation. Detta är i och för sig petitesser som jag förmodligen enbart lät ta upp onödig energi för att jag blev besviken på att filmen inte var lika bra som jag mindes den. Doctor Sleep är inte helt värdelös och ibland är det en mycket bra psykologisk thriller med ockulta inslag men den är långt ifrån så lysande som jag tyckte för tio år sedan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar