torsdag 16 maj 2013

Evil Dead (2013)




Fem ungdomar beger sig till en stuga i skogen för att hjälpa den ena tösen i sällskapet, Mia att bli kvitt sina drogproblem. När de anländer känner de en frän doft från stugans källare och går ner för att se vad det kan vara som har orsakat detta. De finner lemlästade katter hängandes från taket och en bok, inlindad i taggtråd. Trots varningar om att genast lämna boken i sticket läser en av dem ur den och helvetet brakar loss. 

Man kan tjata sig sönder och samman om huruvida det var en god idé att väcka liv i kultklassikern The Evil Dead med en nyinspelning. Det är alltid samma visa när en gammal favorit ska uppgraderas men man glömmer ju faktiskt bort att vissa av dem är bra. Exempel som Dawn of the Dead och The Texas Chainsaw Massacre dyker upp i huvudet och om jag inte minns helt fel gillade jag även The Last House on the Left och Friday the 13th (även fast de flesta verkar avsky den). Enklast är helt enkelt att ge fan i att se filmerna när de dyker upp så är det problemet löst.

Evil Dead är tveklöst den mest omtalade skräckfilmen hittills i år och även fast det finns många som förkastar den helt har filmen fått förvånansvärt många positiva recensioner av de som älskar originalet. Jag tycker originalet är fantastisk (vill ni läsa lite mer om den gör ni det förslagsvis HÄR) men jag kan inte sticka under stolen med att jag hade otroligt höga förväntningar på nyinspelningen när jag satte mig tillsammans med två likasinnade i Malmös minsta biosalong på Entré. Det är lite konstigt att SF väljer att visa Evil Dead på Entré av alla ställen då den i nuläget ligger på tredje plats av de mest populära filmerna på bio på deras hemsida. Skulle det inte ha varit för att det var det enda alternativet att se filmen i stan skulle jag aldrig sätta min fot på det vedervärdiga köpcentrat. Nog om hur dåligt Entré är, tillbaka till filmen.

Originalet var en brutal skapelse som berättade en simpel men väldigt effektiv historia - nyinspelningen är ett blodbad. För att vara en remake känns Evil Dead förvånansvärt fräsch och det är egentligen bara grundelementen som är de samma, därefter kör filmmakarna sitt eget race. Att sedan trion Raimi, Campell och Tapert lämnat sin välsignelse till regissören Fede Alvarez är ett plus i kanten. De nya förändringarna som gjorts fungerar bra och även fast vi får lite mer förklarat för oss denna gång om vad det är som egentligen försiggår och vilka alternativ som finns till att stoppa det, är det ingenting jag kan klaga på. Om Alvarez hade valt att göra en rak nyinspelning av historien skulle det hela ha känts fan så meningslöst. Filmen hinner knappt börja innan det drar igång med våldsamheter och sedan är det ingen hejd på galenskaperna. Blodet sprutar oavbrutet och otäcka tillhyggen som spikpistol, rakblad och kofot är bara några av de verktyg som lämnar slafsiga efterdyningar på de stackars stugbesökarna. En tacksam vändning mot slutet gör filmen ännu bättre och det är kul att filmer av denna kaliber går upp på biograferna. Så hur är då nyinspelningen ställd mot originalet? Självklart är den inte i närheten lika bra men som nyinspelning är den otroligt underhållande. Jag kan inte komma på mycket mer som jag skulle kunna önska mig för att bli mer nöjd med filmupplevelsen. Förvänta dig dock inte att det är ”The most terrifying film you will ever experience” för det är det ju inte. Evil Dead är underhållningsvåld och ingenting annat och gillar man det så är det svårt att bli besviken. Ja visst ja, glöm inte att sitta kvar tills eftertexterna rullat färdigt så att Ash får chansen att säga hej till er!

1 kommentar:

  1. Ska bli att se denna. Hoppas nu dom slutar här och låter bli att göra en remake av Army of darkness.

    SvaraRadera