Bella kommer från ett dåligt förhållande där hennes pojkvän
firade sin födelsedag genom att ligga med en yngre kvinna. Bella tröttnar på
att pussla ihop det ena kärlekslösa förhållandet efter det andra och flyttar
från London till Brighton där hon efter några nätter hos sin väninna hittar en
egen lägenhet. Bellas nya hem är allt annat än ett drömställe och hon hinner
inte spendera sin första natt innan hon ser en man som stirrar på henne från
andra sidan gatan. Fönstertittaren nöjer sig inte med att iaktta utan det
eskalerar till snuskiga och hotfulla telefonsamtal och snart får Bella nog. Hon
går till en iransk clairvoyant som efter en rad förolämpningar ger henne en
stilett och sår ett frö i Bellas huvud. Bella känner hur hennes hat mot det
motsatta könet blir allt starkare och bestämmer sig för att ge igen…
”They’re all bastards
anyway.”
Dirty Weekend har många gånger kallats för en kvinnlig
variant av Death Wish. Det är inte särskilt konstigt då det är samma man som
ännu en gång fördjupar sig i ett för honom välexploaterat territorium,
regissören Michael Winner. Att dra paralleller till Death Wish är enkelt men Dirty
Weekend är någonting helt annat. På ytan kan Dirty Weekend verka som en kvinnofientlig film som kryllar av fula
gubbar och vulgär och aggressiv dialog men tittar man djupare så märker man
ganska snabbt att det inte är så. Bella är en utsatt kvinna i en värld som
domineras av slemmiga och osympatiska män som alla har en sak gemensamt – de
tycker att det är helt okej att behandla kvinnan som en dörrmatta, det tycker
inte Bella och ger igen. Det är inte bara männen som beter sig som svin. Bellas
väninna verkar inte se några konstigheter i att en hotfull man ringer obscena
samtal till hennes vän och när väninnans bekant, en polis, ställer upp och hjälper
Bella slutar det hela i ännu ett övergrepp. Jag vet inte riktigt vad Winner
vill ha sagt med sin film som bygger på den kontroversiella romanen med samma
namn av Helen Zahavi. Kan det vara så enkelt att regissören helt enkelt vill
poängtera kvinnans utsatta roll i samhället eller är det en feministisk film
gjord av en man med ett manus av en kvinna? Vad vet jag, underhållande är det i
alla fall.
”I couldn’t sleep. He called at midnight. He
said he was gonna break in and fuck me.”
”Detta är historien om Bella, som vaknade en morgon och
insåg att hon fått nog.” Så inleds Dirty
Weekend och denna enda mening summerar hela filmen. I grund och botten är
det en hämndhistoria men filmen ger ifrån sig en rad olika vibbar. Ibland känns
den som en kvinnlig variant av American
Psycho, ibland som en kolsvart samhällskritisk komedi men oftast som ren
exploitation. Lia Williams som spelar Bella är väldigt bra i huvudrollen och
hennes förvandling från försiktig och försynt sekreterare till skogstokig
hämnerska är otroligt underhållande. Alla runtomkring henne beter sig väldigt
märkligt och Bella likaså. Hon försätter sig i den ena situationen efter den
andra som bara kan sluta illa och det gör de också. Dirty Weekend blev väldigt uppmärksammad när den kom och även fast
den visades oklippt på biograferna tyckte censuren att folket hemma i
vardagsrummet inte skulle få se en minut och tjugotvå sekunder av sexuella
övergrepp och grafiskt våld. Den engelska dvd-utgåvan jag nyligen köpte var
tyvärr också nedklippt men som tur var hade jag en bootleg-version av filmen
som jag kunde komplettera med efteråt. De bortklippta sekvenserna tillför
emellertid inte särskilt mycket till historien och jag förstår faktiskt inte
riktigt varför de blev borttagna överhuvudtaget, filmen är ganska brutal i alla
fall. Det finns en rad bisarra sekvenser men den som tar priset är när en
väldigt storvuxen man med läbbig mustasch och flottigt hår misslyckas med att
få erektion och avslutningsvis mister livet med en plastpåse över huvudet. Dirty Weekend är en jävligt konstig film
men jag gillar den skarpt. Soundtracket är smått lysande med bidrag från
artister som The Only Ones och Dead or Alive. En kul detalj är att de medverkande
männen i filmen radas upp i eftertexterna som ”Bellas victims in order of
disappearance”, följt av ”The men that got away”. Dirty Weekend var inte alls vad jag hade förväntat mig, den var
mycket bättre.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar