George A. Romero är hedersgäst på årets upplaga av Lunds
Fantastisk Filmfestival och i samband med detta visar de två av hans filmer på
den vita duken, Martin och Night of the Living Dead. Jag passade på
att se Martin i en salong fylld av likasinnade på Stadsteatern.
Martin tar tåget till Pittsburgh för att bo tillsammans med
sin farbror Cuda och sin kusin Christina. Han gör rätt för sig genom att
arbeta i farbroderns handelsbutik och levererar varor till affärens kunder.
Farbrodern är en djupt troende katolik och han är övertygad om att Martin är
Nosferatu personifierad och vill förgöra honom och frigöra släkten från sin
förbannelse. Helt fel har han inte då Martin släcker sin blodstörst på vackra
kvinnor när hans hunger blir för stor. Martin drogar dem med sömnmedel och skär
upp deras handleder för att dricka deras blod. Men Martin är en plågad ung man,
trots att han hävdar att han är 84 år gammal, som i desperation efter insikt
och förståelse om vad och vem han är, ringer till den lokala radiostationen för
att bekänna sina böjelser och tankar.
“You want me here for sex, don't you. I never
really did it before, I was always too shy. But I've decided I'd really like to
do it with you.”
Martin är en av de
få George A. Romero-filmer jag inte sett tidigare. Jag har börjat att se den
vid flera tillfällen men det har aldrig blivit av att jag fullföljde vad jag påbörjade
av någon oförklarlig anledning. Enligt Romero, som själv stod för
presentationen av filmen, är Martin
den film han är mest nöjd med och det är kanske inte så svårt att förstå när
man ser den. Filmen känns personlig och den tar upp många tankar som cirkulerar
i en ung mans huvud. Viljan att passa in, sökandet efter sin identitet och
rädslan inför sexuella möten, allt skildrat med glimten i ögat och en stor
portion svart humor. John Amplas är mycket bra i rollen som Martin och det är kul att se Tom Savini
(som också står för special effekterna) i sin debutroll. Romeros (som själv
dyker upp i rollen som dem The Exorcist-gillande
prästen Howard) regi är oklanderlig där hans fokus ofta ligger på små detaljer
i omgivningen istället för vad som egentligen borde vara fokus och det är
fascinerande att se. Ibland känns det nästan poetiskt. Vissa scener som kvinnan
och hennes älskare och finalsekvensen är utomordentliga och är bland det bästa
som regissören har presterat. Jag måste erkänna att jag blev något besviken på
filmen då jag fått för mig att det skulle vara en renodlad skräckfilm, det är
den ju inte. Det är däremot ett välspelat drama som trots en tajt budget lyckas
hålla mitt intresse uppe och jag är övertygad om att Martin är en film som kommer att växa med åren och som jag kommer
att återse flera gånger i framtiden.
Den lär jag se inom en snar framtid!
SvaraRaderaTack Martina för att du läser och kommenterar!
SvaraRadera