Då det finns för få sheriffer i städerna för att kunna rensa
upp bland alla banditer skickas hänsynslösa prisjägare iväg för att avrätta och
få betalt. Det spårar ur när mindre brott straffas med döden av den känslokalla
mördaren Loco som sprider skräck bland folket. Loco tar sig till den lilla
staden Snow Hill i Utah för att tjäna storkovan på ett svältande rövargäng som
är bosatta i bergen i väntan på amnesti. Samtidigt anländer stadens nya sheriff
och den stumma revolvermannen Silence, som har goda orsaker till att hata
revolvermän, till staden och han tänker inte låta Loco sätta sina grymma planer
i verket.
“Once, my husband told me of this man. He
avenges our wrongs. And the bounty killers sure do tremble when he appears.
They call him "Silence." Because wherever he goes, the silence of
death follows.”
Två år efter att regissören Sergio Corbucci gjorde den
numera kultförklarade västernfilmen Django släpptes hans, av många ansedd som
en av de bästa västernfilmer som gjorts, The Great Silence. Borta är de torra
ökenlandskapen, det virvlande dammet och den gassande solen och är här istället
ersatta med snö och isande kyla. Det tillhör inte vanligheterna att
västernfilmer utspelar sig i snölandskap (snön i staden Snow Hill är i själva
verket ofantliga mängder raklödder) men precis som den spanska höjdaren
Cut-Throats Nine fungerar det otroligt bra.
The Great Silence
är en långsam och våldsam resa mot det oundvikliga slutet som resulterar i en
massaker utan dess like. Det är blodigt och det pangas för fullt medan folk dör
som flugor. Man vet att det inte kommer att sluta lyckligt för någon inblandad.
Ennio Morricones musik är som vanligt väldigt stämningsfull och tillsammans med
filmens mörka ton ger den en känsla av hjälplöshet och förtvivlan, inte minst i
det deprimerande slutet. Klaus Kinski levererar ytterligare ett lysande
personporträtt med den iskalla mördaren Loco och han får mig att inse ännu en
gång att det inte finns många som kan mäta sig med honom när det kommer till
skrupellösa karaktärer. Jean-Louis Trintignant från detta års oscarsvinnare
Amour gick med på att spela rollen som den tystlåtna Silence på ett villkor,
att han inte behövde yttra ett enda ord, vilket resulterade i en av de mest
minnesvärda karaktärerna i liknande filmer. The
Great Silence är en väldigt bra film som är mycket bättre än regissörens
överskattade Django och ett
nödvändigt kapitel i den italienska västernfilmens historia.
Fin och bra recension av världens kanske bästa spaggewestern! Mer sånt :)
SvaraRaderaTack för dina vänliga ord och tack för att du läser och kommenterar! Ja, The Great Silence är en fantastisk film på alla sätt och vis!
SvaraRadera