Kärnvapen ödelägger New York och några få överlevande flyr
ner i ett hyreshus skyddskällare. Hyresvärden Mickey har varit väl förberedd
och fyllt källaren med konserverad mat och vatten. Den förseglade dörren bryts
snart upp och män i skyddsdräkter och automatvapen tar sig in och kidnappar
modern Marilyns dotter Wendi och försöker ta livet av de resterande
överlevande. De misslyckas och blir överrumplade men Wendi blir bortförd. En av
de överlevande, Josh lyckas ta sig ut ur bunkern bara för att inse att de är
bortom all hjälp och att fruktansvärda experiment utförs på staden yngre
medborgare. Josh flyr tillbaka in i skyddsrummet men mardrömmen har knappt
börjat. Dörren förseglas utifrån och allt hopp om att komma levande därifrån
försvinner. När maten och vattnet börjar ta slut vänder sig alla mot varandra
och paranoia och galenskap tar över. Det är inte bara världen utanför som gått
åt helvete, de får snart genomlida ett levande sådant.
Fransmannen Xavier Gens regidebuterade med den Hostel
inspirerade Frontière(s) och följde upp med Hitman samma år. Båda filmerna var
bra men ingen av dem var något mästerverk. Xaviers senaste, The Divide, är inte
långt därifrån och jag ser redan nu fram mot hans kommande film, Cold Skin. Det
är länge sedan jag såg en film som The Divide. Den fullkomligt dryper av sorg
och förtvivlan och en hinna av vemod ligger över filmen. Det är ingen
upplyftande skapelse men det behöver det inte alltid vara vilken fransmännen
verkar ha förstått. Skulle detta ha varit regisserat av en amerikanare skulle
förmodligen ljuspunkter och ett lyckligt slut ha agerat publikfriare, men inte
här. The Divide inger en känsla av hopplöshet. Det är en nattsvart och
klaustrofobisk domedagsfilm som inte ger något som helst hopp för en ljusare
framtid. Filmens två timmars speltid känns inte en minut överflödiga, jag
skulle kunna spendera ytterligare en timme i de trånga utrymmena. Musiken
tillför mycket till filmens stämning. Ena minuten låter det någonting signerat
John Carpenter, i andra någonting som Nick Cave och Warren Ellis kunde ha
komponerat. Det är länge sedan både Michael Biehn och Rosanna Arquette var
såhär bra och de visar båda två vilka gedigna skådespelare de är om de blir givna
rätta roller. Trots detta är det är ändå Milo Ventimiglia som imponerar störst
som Josh, en karaktär långt ifrån hans roll som Peter Petrelli i tv-serien Heroes.
Lauren German som såg ut som en kopia av Milla Jovovich i Hostel: Part II är
inte längre lika lik ukrainskan men hennes skådespelartalanger har inte
utvecklats någonting nämnvärt. För att agera huvudpersonen Eva är hon alldeles
för nedtonad men hon är söt och inger någon form av hopp i den annars hopplösa
situationen. The Divide pendlar mellan drama, thriller och ren skär skräck och
lyckas utomordentligt. Även om filmen innehåller några brutala sekvenser
fokuserar den mer på det psykiska våldet än det fysiska och det känns.
Karaktärernas sönderfall är perfekt iscensatt och du kan riktigt känna ångesten
komma krypande. Filmens limiterade utrymme förhöjer enbart känslan av
hopplöshet och de anonyma grannarna tvingas att lära känna varandra, in i
minsta detalj. The Divide är en rakt igenom strålande överraskning och jag är
övertygad att den kommer hamna på min lista över årets bästa filmer.
Good review! Loved Michael Biehn in this. He was at his best.
SvaraRaderaThanks! Yeah, I really liked both Biehn and Arquette in this one and it's one of the best created atmospheres I've seen in a long time!
SvaraRadera