Högt uppe i bergen i Colorado ligger Overlook Hotel, ett
hotell med ett plågat förflutet. Sedan 1900-talets början har det vid ett
flertal tillfällen stängts och bytt ägare på grund av konkurs och dålig
publicitet. En nykter alkoholist vid namn Jack Torrance får i uppdrag att agera
fastighetsskötare under det stängda vinterhalvåret och flyttar dit tillsammans
med sin fru Wendy och deras sjuåriga son Danny. Tanken är att familjen ska
börja om på ny kula efter en rad otrevliga incidenter och att Jack ska kunna
skriva färdigt sin pjäs och blåsa nytt liv i sina författardrömmar. De
upptäcker snart att hotellet inte är bra för någon i familjen och allra minst
för Jack som blir alltmer inåtvänd och aggressiv. Overlook Hotel bär på mörka
hemligheter och oförklarliga saker inträffar allt oftare. Danny som har
förmågan att se in i en möjlig framtid ser ett fruktansvärt mardrömsscenario
utspela sig där ordet tedrom uppenbarar sig vid flera tillfällen. Fadern
avfärdar det som nonsens och börjar fascinera sig mer och mer för hotellets
mörka förflutna medan snön lägger sig allt tjockare utomhus. Jack uppträder mer
hotfullt för varje dag som går och Wendy och Danny är övertygade om att de
måste bege sig därifrån så fort som möjligt om de någonsin ska kunna lämna det
jättelika hotellet med sina liv i behåll.
“Are you going to hurt me daddy? Like
before.”
The Shining, eller Varsel
som den är mer känd som här hemma i Sverige, är Stephen Kings tredje
publicerade roman och blev hans stora genombrott som författare. 1980 regisserade
Stanley Kubrick sin version av filmen och idag anses den som en av de bästa
skräckfilmer som gjorts. Stephen King tyckte dock inte likadant och bestämde
sig, 17 år senare, för att göra sin egen version. Denna gång i form av en
miniserie på tre avsnitt, i regi av hans trogna kumpan Mick Garris (han dyker
upp i en kort sekvens i början på andra avsnittet under ett AA-möte och King
själv som dirigent i seriens sista del. Regissören Sam Raimi dyker även han lite otippat upp på en kort visit som bensinmacksägaren Howie).
The Shining är
mångt och mycket en studie i en människas totala sönderfall i form av en
psykisk kollaps. På samma gång är The
Shining en gedigen spökhistoria. Detta är någonting som King lyckas
förmedla och väva tillsammans på ett lysande sätt i boken men tyvärr fungerar
det inte lika bra i filmatiseringen. Miniserien är väldigt trogen förlagan och
det är inte mycket som tagits bort eller ändrats, på gott och ont. Tyvärr känns
den ofta billig och som en typisk tv-produktion. Effekterna pendlar mellan
imponerande (kvinnan i badkaret) till urusla (häckdjuren och de flesta av
hotellets spöken) och medan boken höll mig i ett järngrepp känns
filmatiseringen utdragen och ofta sövande seg.
Steven Weber är dock mycket bra i huvudrollen som Jack och
skildrar det långsamma sönderfallet med bravur. Det är fel att försöka jämföra
honom med Jack Nicholson då Kubricks och Kings visioner av boken är två helt skilda
saker. Rebecca De Mornay har alltid varit något av en favorit hos mig men här
känns det mest som hon går på tomgång. Seriens verkliga problem är dock
Courtland Mead som spelar Danny. Det är en sjukt störig unge med ett utseende
jag inte skulle ha önskat min värsta fiende. Jag ber till högre makter att när
jag själv blir förälder, slipper uppleva någonting liknande. Hans fula
pottfrisyr, utstående öron, otäcka kanintänder och obefintliga skådespelartalanger
är smärtsamt att genomlida och det är mycket tack vare honom som så mycket
fallerar. Hans låtsaspolare Tony (Wil Horneff) och hotellets kock Hallorann
(Melvin Van Peebles) är heller inte mycket att hänga i granen och det är ofta
väldigt svårt att inte försöka jämföra denna skapelse med Stanley Kubricks
filmatisering och dess skådespelare. Musiken är ofta väldigt stämningsfull men
av någon anledning envisas någon med att lägga in The Lord of the Rings inspirerade kvinnokörer lite varstans och även
det kunde jag komma på mig själv att bli störd över. Stephen Kings The Shining är inte helt värdelös, bara
meningslös och totalt onödig. Du kan med gott samvete hoppa över miniserien
utan att missa någonting. Läs den utomordentliga boken istället och se Stanley
Kubricks filmversion. 1997 års version av The
Shining görs bäst i att falla helt i glömska, likt de osaliga andarna på
Overlook Hotel.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar