onsdag 12 oktober 2011

Proie (2010)



En familj vars företag använder sig av farligt besprutningsmedel, beger sig för att ta död på konsekvenserna. Konsekvenserna är vildsvin som blivit aggressiva efter att de druckit av vattnet i familjens närliggande skog. Det är inte bara vildsvinen som är problemet, snart vänder sig alla mot varandra och ingen litar på någon.

Proie, eller Prey som är den engelska titeln är ytterligare en film som visar möjliga konsekvenser av att behandla moder natur som skit. Förutom uppenbara likheter med andra snarlika filmer som främst den australiensiska Razorback är den stundtals inspirerad av 1980-tals klassikern Predator. Nu är inte Proie i närheten lika bra som någon av dessa titlar. Visst, filmen har lagt i den högre växeln och det är full fart framåt men Proie är ändå inget särskilt. Den ibland överdramatiska musiken får mig att känna som om jag spelar Resident Evil istället för att titta på film. Proie är ett helt okej franskt alternativ om man är sugen på att se en film om förbannade vildsvin. Jag föredrar dock både Razorback och Predator.


3 kommentarer:

  1. Var har du hittat denna filmen?
    Har saknat "vildsvins" filmer sedan jag såg Razorback på mitten av 80 talet. Den är en av mina favoritfilmer i djur genren.

    SvaraRadera
  2. Det kommer jag faktiskt inte riktigt ihåg, det var längesedan jag skaffade den. Franska filmer kan vara lite kluriga att få tag i och jag vet inte riktigt om den är värd att inhandla. Här finns den dock under den engelska titeln Prey: http://www.planetaxel.com/productDetails/030306932491

    Det finns en annan vildsvin creature feature vid namn Pig Hunt som också ska vara bra men jag har inte hunnit se den än...

    SvaraRadera
  3. Tack! Kollar på Axel och eBay

    SvaraRadera