måndag 2 april 2012

Kill List (2011)



Jay och Shel lever tillsammans med deras 7-åriga son i ett äktenskap som är på väg att fallera. Jay är en arbetslös före detta soldat som efter en incident i Kiev, åtta månader tidigare, inte klarar av vardagen utan plötsliga vredesutbrott. Hans polare Gal erbjuder honom ett jobb och han återupptar sig gamla extraknäck som yrkesmördare för att kunna försörja sin familj. Jay och Gal får en dödslista där deras första måltavla är en präst och den andra en bibliotekarie. Mystiska saker börjar hända då deras offer verkar vara sammanlänkade på något vis, dessutom tackar de sina mördare innan de avrättas.  När Jay och Gal önskar avbryta uppdraget hotar deras arbetsgivare med att mörda dem och deras familjer och snart är de insnärjda i ritualmord och religiösa galenskaper.

Kill List har hamnat på många listor över fjolårets bästa filmer och jag förstår varför. Jag har velat se filmen sedan jag läste om den för första gången några månader tillbaka. Även fast jag läst mycket om den hade jag ingen aning om vad den skulle handla om och det kanske är så du bäst kommer att uppskatta filmen. Ovissheten om vad som komma skall. Det dröjer inte länge innan Jays fru (spelad av MyAnna Buring) börjar prata svenska och efter lite surfande på imdb upptäcker jag att det är ytterligare en svenska som medverkat i flera filmer tidigare, bl.a. de båda The Descent filmerna, och det är ju kul att Sverige hamnat på filmkartan igen. Det enda jag störde mig på med filmen var dess ljud. Dialogen var på tok för låg i jämförelse med musiken och det hände flera gånger att jag var tvungen att höja och sänka ljudet. Kanske hade filmskaparen en tanke bakom detta (eller var det min importutgåva av filmen som var problemet) men jag tyckte enbart att det var enerverande. Kill List är en brittisk film när den är som bäst och den innehåller en del riktigt brutala scener. Även om den har inslag från den brittiska filmpärlan The Wicker Man klarar filmen av att stå på egna ben och vara nyskapande, smart och väldigt spännande. Jag kände ett krypande obehag under filmens andra halva och skattade mig lycklig att jag inte hade en aning om vad som skulle fortlöpa. Kill List ger inga definitiva svar utan tittaren får bilda sin egen uppfattning om vad och varför. Det abrupta slutet kan säkert störa många men jag tyckte att det var ett alldeles perfekt ställe att avsluta filmen på. I allt för många filmer drar filmskaparna ut på slutet och väljer att vara övertydliga utan att låta publiken tänka själva. Det gör de inte här och Kill List är en film du inte vill missa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar