onsdag 26 mars 2014

Cabin Fever: Patient Zero (2014)




Marcus ska gifta sig och dagen före den stora händelsen tar hans lillebror och bästa vänner med honom på en svensexa i Karibien. Efter några timmar ombord på en yacht släpps de av på en avskild ö där de ska spendera natten och pyssla med allt som hör en lyckad svensexa till. Vännerna inser snart att allt inte står rätt till. Efter en simtur blir några i sällskapet sjuka och mystiska irritationer på huden som växer och utvecklar sig till köttiga sår, förbannar deras kroppar. Paradisön förvandlas till ett levande helvete då det uppdagas att stället används för experiment mot ett dödligt köttätande virus som nu sprider sig som en löpeld.

”Hey, it’s gonna be fine!”

Jag tycker att Cabin Fever är en skitbra rulle och jag är ett stort fan av allt som Eli Roth har regisserat. Uppföljaren Cabin Fever 2: Spring Break var ingen höjdare men däremot innehöll den ett strålande soundtrack. Jag hade ingen aning om att fler delar var planerade men nu har alltså den tredje delen i serien kommit och en fjärde är planerad till senare i år.

”We gotta get off this island!”

Cabin Fever: Patient Zero har inte mycket att göra med de två tidigare delarna, med undantag för det köttätande viruset då. Denna gång står en oskyldig tillfångatagen man i centrum, en man som både är bärare av viruset men också immun mot dess förödande konsekvenser. En galen vetenskapsman, hans storbystade assistenter och en svensexa blir filmens övriga ingredienser och förstås det osynliga men dödliga viruset. Cabin Fever 3 är en riktig blodig film och jag blev helt lyrisk över att se så mycket sprutande blod och avskalade människokroppar. Det köttätande viruset är verkligen inte nådigt mot människokroppen. Det finns en rad slabbiga scener där en förödande sexlek (som hintar till originalet) och ett misslyckat pistolskott hör till favoriterna. Jag är barnsligt förtjust i uppföljare och även fast de oftast inte toppar originalen så finner jag ändå dem underhållande då de berättar en historia kring samma tema som fick mig att tycka om originalet. Det är alltid lika intressant att se vilken inriktning filmerna tar men en sak har uppföljarna oftast gemensamt – de är blodigare och brutalare. Cabin Fever 3 är ett bra exempel på en lyckad uppföljare. Den var fan så mycket bättre än jag hade förväntat mig och den har ett bra driv rakt igenom och även fast historien inte är särskilt invecklad eller välutvecklad finns här en hel del coola idéer. Det är full rulle under filmens sista halva och ibland blir det till och med riktigt spännande. Jag gillar Cabin Fever 3 som fan och det är nog den mest underhållande våldsfilmen jag sett i år och många mil bättre än den ruttna Cabin Fever 2. Slutet är klockrent. Cabin Fever 3 är perfekt underhållning som lyckas med att både vara spännande och brutal, utan att gå överstyr. Det är en perfekt popcorn-och-ett-sexpack-öl-film tillsammans med polarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar