Felix och Sol har picknick ute i den mexikanska öknen
tillsammans med sina två barn Adolfo och Sara. När det är dags för hemfärd vill
barnen utforska bergen i närheten och föräldrarna släpper iväg dem i en timme
för att få egentid i bilen innan de somnar utmattade. När de vaknar har barnen
fortfarande inte kommit tillbaka. Timmarna går och Felix och Sol blir alltmer
oroliga. När gryningen anländer gör barnen likaså i en poliseskort och allt
verkar vara okej igen. Snart märker dock föräldrarna att någonting inte står
rätt till med barnen. De hittar blåmärken på kropparna och en psykolog antyder
om ett sexuellt trauma. Föräldrarna ger sig efter den enda person som de tror
sig ligga bakom men det är långt ifrån över. Någonting fruktansvärt hände uppe
i bergen och ju närmare föräldrarna kommer sanningen, desto mer skrämmande
visar den sig vara…
”Ögon som är rädda kan
inte ljuga.”
Jag gillar regissören Adrián García Bolgianos råa och
skoningslösa rape & revenge historia I’ll Never Die Alone men Here Comes the Devil är en helt annan historia. Det osar fortfarande
sjuttiotalsexploitation fast denna gång serverar regissören oss istället en
psykologisk rysare som många gånger känns som Roman Polanskis tidiga skapelser.
Here Comes the Devil inleds med en
passionerad kärleksakt mellan två kvinnor för att i nästa stund helt ändra
stämning när en galning med machete bryter sig in i lägenheten och hugger av
den ena kvinnans fingrar efter att han slagit henne medvetslös. Överrumplad av
den andra kvinnan flyr mannen ut i öknen där hans troféer, i form av flera
avhuggna fingrar, faller till marken tillsammans med hans nakna kropp. Detta är
filmens första tio minuter och sedan inleds filmens primära historia – en
historia om föräldrars värsta mardröm.
”Ingen borde gå dit
upp. En del tror sig kunna hämta energi där men det är nåt som är fel med
platsen. Indianerna gick aldrig dit. De trodde det vilade en förbannelse över
platsen. Det är sant. De talade om varelser som sov under marken där. Varelser
som betraktar oss som simpla skal.”
Here Comes the Devil
är en långsamt berättad historia. Det är en suggestiv mardröm som tar tid på
sig med att svara på de många frågorna. När filmen är slut finns det
fortfarande en del frågetecken men Here
Comes the Devil är en film som stannar kvar i tankarna efteråt. De otäcka
undertonerna blir aldrig direkt skrämmande men den levererar en känsla som är
svår att sätta fingret på. Till en början så trodde jag att Here Comes the Devil skulle vara en
satanisk rysare men även fast elementen finns här så är det mer ett
psykologiskt drama än en renodlad skräckfilm. Många menar att det finns flera
likheter med Peter Weirs klassiska Picnic
at Hanging Rock men då jag inte har sett filmen kan jag inte uttala mig om
detta. Estetiskt sett ser Here Comes the
Devil väldigt bra ut med schyssta kameravinklar och kompetent regi och
filmens enda våldsdåd är brutalt så att det räcker och blir över. Scenen där
bilen kör iväg från platsen där flickans första menstruation ägt rum är grymt
snygg. Here Comes the Devil får mig
att bli ännu mer nyfiken på regissören, nu måste jag leta upp hans andra
filmer! Jag gillar Here Comes the Devil
skarpt med det är en film som faller inom kategorin som ”vanligt” filmfolk
förmodligen inte kommer att uppskatta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar