Regissören Thomas är på väg hem till sin fästmö när en
genomblöt kvinna störtar in på teatern där han jobbar. Hon presenterar sig som
Vanda och vill provspela för den utmanande rollen i pjäsen Venus in Fur.
Stressad och irriterad försöker Thomas mota henne därifrån men Vanda är
påstridig och efter intensiv övertalning går han till slut med på att låta
kvinnan visa vad hon går för. När Vanda går in i rollen som den dominerande
skönheten förtrollas Thomas av hennes charm. Snart är de båda så djupt inne i
sina karaktärer att gränsen mellan verklighet och fiktion sakta suddas ut.
”In a moment she made me who I am.”
Jag älskar Roman Polanskis filmer och han är en av mina
absoluta favoritregissörer. Mina personliga favoriter är de han gjorde under
nittiotalet och de filmer jag håller högst är Death and the Maiden och Bitter
Moon, även fast jag är otroligt svag för hans mer klassiska verk. Polanskis
senaste film, Carnage blev något av en besvikelse och även fast den hade sina
stunder så kändes den aldrig helgjuten. Hans nya Venus in Fur är ett steg i
rätt riktning. Jag har dock svårt att tro att den kommer att tilltala de som
inte har en djupare relation till Polanskis filmer.
Venus in Fur har
det varit ganska tyst om ända sedan den hade premiär i Cannes förra året och
jag kan inte minnas att jag har läst någonting om filmen det senaste året. Som
förlaga har Polanski använt sig av David Ives pjäs som i sin tur använts sig av
den österrikiska artonhundratalsförfattaren och grundaren av begreppet
sadomaschocism, Leopold von Sacher-Masochs banbrytande roman med samma namn. Venus in Fur är ett kammarspel mellan
två personer och hela filmen utspelar sig i en annars folktom teater. Polanskis
fru Emmanuelle Seigner återförenas med Mathieu Amalric med vilken hon sex år tidigare
spelade mot i det franska dramat The
Diving Bell and the Butterfly. Det är kul att se Seigner i centrum igen, hon
är en skådespelerska som medverkar i på tok för få filmer. Ända sedan jag såg
henne i Bitter Moon för första gången
blev jag helt tagen av hennes karisma. I Venus
in Fur är hon precis som sin motspelare väldigt bra och Polanski vet precis
hur han ska få ut så mycket som möjligt av hennes talanger. Venus in Fur är en dialogdriven film och
det är inte mycket mer än just repliker som fyller speltiden. Det krävs en man
av Polanskis kaliber för att få det att funka och även fast inte Venus in Fur är en klockren film så
lämnar den mig funderandes efteråt och jag kände redan när eftertexterna rullat
färdigt att jag kommer att se den igen inom en snar framtid. Balansgången
mellan karaktärerna och de roller de går allt djupare in i är knivskarp. Som
skådespelare fungerar de perfekt ihop samtidigt som de i det verkliga livet är
varandras raka motsatser. Polanski tar god tid på sig att föra historien framåt
och de nittio minuterna är ett enda lång händelseförlopp i realtid utan en
massa onödiga avbrott eller sidohistorier. Det franska språket är och kommer
alltid att vara poesi för mina öron och det är ett djärvt drag av Polanski att
inte använda sig av engelsk dialog. Venus
in Fur är mer än ”bara” teater på film och även fast den inte tillhör
Polanskis bästa filmer så fortsätter han att bevisa vilken fantastisk regissör
han är.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar