Keisuke är en högstadielärare som på sin fritid driver
Rapeman Services tillsammans med sin farbror. Deras motto är att rätta fel
genom penetrering. Pengarna de samlar ihop ska gå till en donation som hindrar
barnhemmet Sunflower från att stängas ner, samma barnhem som tog hand om
Keisuke när han vid fem års ålder blev föräldralös. En namnlös klubbägarinna dyker
upp och söker deras hjälp. Hennes före detta pojkvän Takashi Kayama är nu
politiker och hans sekreterare Tomoko hans fru. Hon ber Rapeman Services att få
Tomoko att känna samma smärta som hon själv går igenom. Keisuke tvekar till en
början då han anar ugglor i mossen men efter övertalning från sin farbror går
han till slut med på att ta sig an uppdraget. Under attacken glider en bil
förbi och tar foton på våldtäkten och en ung kvinnlig journalist börjar snoka
vid deras lägenhet. Keisuke besöker tjejen och hotar med våldtäkt om han inte
får fotona. Han får fel foton men de visar sig vara värdefulla då de fångat
klubbägarinnan tillsammans med medlemmar från Kyokuryu Yakuzan. När Keisukes
farbror blir misshandlad får han nog och inleder sin egen utredning då han inte
har några planer på att donera smutsiga pengar till barnhemmet.
”Rapeman represents justice, vengeance when the
law is powerless.”
The Rapeman eller The Reipuman som är den japanska originaltiteln
är den första i en serie på totalt nio(!) filmer som spelades in under åren
1993-1996. De bygger på en populär mangaserie med samma namn där
huvudkaraktären Keisuke Uasake driver Rapeman Services tillsammans med sin
farbror. Med tanke på temat kunde detta ha blivit en otäck historia men
istället blir det den totala motsatsen. The Rapeman är skamligt underhållande
och ofta riktigt kul på ett vis som bara japanerna klarar av att leverera. Den
korta speltiden på 75 minuter är till filmens fördel då det aldrig hinner bli
segt och utdraget. Det är inte det minsta chockerande då alla verkar vara nöjda
med den rättskipande våldtäktsmannens tjänster, kunder som offer.
Överfallsscenerna är heller inte särskilt explicita och då de drabbade
kvinnorna ber efter mer när det är över kan man undra vad den kvinnliga upphovsmakaren
Keiko Aisaki tänkte på när hon skapade karaktären Rapeman. Allt är så politiskt
inkorrekt som det bara går och då tänker jag inte bara på Rapeman Services. På
ytan kan The Rapeman verka stötande och vilja ge ett skevt budskap men så är
definitivt inte fallet. Det går inte att ta filmen på allvar och försöker man
det har man inte här att göra. Jag är i alla fall lika nöjd som Rapemans kunder
och hälsar gärna på hos honom och hans farbror igen.
Jag tror att ni kommer att njuta hälsning Rapeman igen eftersom alla avsnitt är mycket bra.
SvaraRaderaTyvärr ledningen skådespelaren begått självmord.
Jag ser fram mot det!
SvaraRadera