Jack Torrance tar jobbet som fastighetsskötare på hotellet
Overlook under vinterhalvåret då det är stängt för allmänheten. Han ser framför
sig fem månader av lugn och ro och en chans till att börja skriva på sin roman.
Jack flyttar in tillsammans med sin fru Wendy och deras son Danny, trots
varningar om att flera personer redan tackat nej till jobbet på grund av de
fasliga händelser som inträffat tidigare då den förre fastighetsskötaren mördat
sin fru och deras två döttrar, för att sedan ta sitt eget liv. Snart börjar
Jacks humör att förändras och han blir allt mer aggressiv och Danny ser
fruktansvärda syner där hotellet badar i blod.
”All work and no play makes Jack a dull boy.”
Stephen King gillade aldrig Stanley Kubricks filmatisering
av sin roman och det är egentligen inte särskilt konstigt då det mesta är
borttaget eller omkonstruerat. Filmiskt sett är Kubriks film lysande men som
överföring från bok till film är den mindre lyckad. Romanen och filmen skiljer
sig markant från varandra och istället för att återberätta samma historia igen
skapar istället Kubrick ett visuellt mästerverk.
” Heeere's Johnny!”
The Shining inleds med en makalöst snygg sekvens där kameran
följer Jacks bilfärd till Overlook Hotel genom Colorados berg och skogsterräng.
Regissören Kubrick är känd för sin känsla för perfektion och The Shining är felfri rakt igenom (i
alla fall den kortare, 113 minuters versionen) och ingenting verkar har lämnats
åt slumpen. Scenen där Wendy svänger ett baseballträ är otroligt effektiv och
ytterligare ett bevis på vilken fantastisk regissör Kubrick var. Någonstans
står det att Kubrick valde att ta om scenen över hundra gånger innan han blev
nöjd med resultatet och då förstår man verkligen att allt är planerat in i
minsta detalj. Dannys åkturer genom korridorerna och hans möten med de två
avlidna syskonen följt av en blodkaskad, är idag en klassiker och det är bara
en av många legendariska scener i filmen. Kubrick har lyckats fånga hotellets
känsla av ödslighet, och det tillsammans med den suggestiva musiken ger oss en
föraning om att det hela kommer att sluta väldigt illa. Kubrick använder sig av
grundhistorien från romanen och tar bort allt det som han ansåg onödigt för sin
filmatisering och det går inte att se Kubricks version av filmen som en
skapelse trogen sin förlaga. Att han dessutom valde att helt ändra
slutsekvensen (på grund av restriktioner med specialeffekterna) är ett smart
drag då den vilseledande trädgårdslabyrinten är mycket mer skrämmande än de
livliga häckdjuren. The Shining är
perfekt visualiserad och skådespelartrilogin är i perfekt (dis)harmoni med
varandra. Kontrasten mellan den otäckt oberäkneliga Jack och hans sköra och
något naiva fru är klockren. Jack Nicholson agerar skvatt galen och jag har nog
aldrig tidigare sett någon göra det med samma nerv och säkerhet. Courtland Mead
som spelar Danny i den ganska ruttna miniserien från 1997 (som jag recenserar
HÄR) har ett och annat att lära sig av Danny Lloyd som är en av de bästa
barnskådespelare jag sett inom filmbranschen. När man ser Stanley Kubricks The Shining inser man ännu mer hur dålig
den 17 år senare miniserien är. The
Shining är en av de få filmer som ständigt höjs till skyarna och som
faktiskt förtjänar sitt goda rykte. The
Shining är ett mästerverk!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar