Det slår slint i huvudet på Jeffrey och han mördar sina
kollegor och stryper sin fru. Han tar sina två döttrar Victoria och Lilly och
kör iväg. Bilen förlorar fästet och Jeffrey kör av vägen och landar i skogen.
Mirakulöst klarar de kraschen och när de irrar runt i skogen hittar de en
övergiven stuga. Tyngd av skuldkänslor riktar han en revolver mot Victoria men
någonting i stugan stoppar honom och de två flickorna lämnas ensamma i skogen.
Fem år senare har Jeffreys tvillingbror Lucas ännu inte gett
upp hoppet om att hitta sin bror och brorsdöttrarna som försvann spårlöst. När
hoppet verkar förlorat hittas de båda flickorna förvildade och undernärda och i
utbyte mot att doktor Dreyfuss får följa flickornas återhämtande får Lucas och
hans flickvän Annabel vårdnaden om barnen. De flyttar till ett stort hus under
hemlighetsmakeri och snart börjar mystiska incidenter att inträffa. Ondskefulla
krafter sätter käppar i hjulet och någonting har följt med flickorna från
skogen, någonting de kallar Mama.
”A ghost is an emotion bent out of shape.
Condemned to repeat itself, time and time again. Until it rights the wrong that
was done.”
Mama bygger på en spansk kortfilm av regissören Andrés
Muschietti som nu fått tillfället, med hjälp av lite stålar från Guillermo del Toro,
att göra en långfilm av historien. Det är en spökfilm som ofta känns som en
sämre variant av den japanska Ju-on, vålnaden
ger till och med ifrån sig samma sorts ljud som varelsen i ovannämnda film och
rör sig på ett liknande vis. Det känns som om spökfilmen behöver en rejäl
upplyftning då de flesta filmer av denna sort mest känns som sämre
efterapningar. Vad hände med alla klassiska spökfigurer som damen i svart? För
mig är de långt mycket mer skrämmande än alla dessa skröpliga spöken som ser ut
och rör sig som någonting taget ur ett tv-spel.
”Daddy, look! There’s a woman outside the
window. And she’s not touching the floor.”
Mama är en PG-13
rysare så förvänta er inget blodbad eller slafsiga specialeffekter utan här
förlitar man sig enbart på billiga hoppa-till-sekvenser. Filmens historia som
börjar med den klassiska sagoinledningen ”once upon a time” är en i grunden
ganska så bra berättelse men snart blir det alldeles för många logiska luckor
som lämnas ofyllda. Nikolaj Coster-Waldau (från Game of Thrones) och Jessica Chastain som spelar kärleksparet känns
inte det minsta trovärdiga och jag fattar inte vad de gör tillsammans
överhuvudtaget då Annabel mest bryr sig om sitt kassa punkband och Lucas agerar
vuxenfigur för henne. Mama är dock
till utseendet en väldigt snygg film och doktor Dreyfuss dagboksanteckningar
som agerar berättarröst är stämningshöjande, likaså tillbakablickarna. Utöver
det är Mama inte mycket att hänga i
granen. Nybörjare tycker säkert att Mama
är en läbbig film men mig gav den ingenting. Vissa scener är bra men som helhet
fallerar den. Det är långsamt, ofta utdraget och ibland riktigt tråkigt. Mama var en intressant och otäck kortfilm på tre
minuter men som långfilm håller den tyvärr inte.
Här kan ni se kortfilmen med introduktion av del Toro
Hmm, tråkigt att höra. Gillade kortfilmen skarpt och hade därför höga förväntningar må jag säga, men efter den här beskrivningen så har jag inte så bråttom med att kolla upp filmen ändå.
SvaraRaderaSå blir det hellre Bruce Lee boxen jag precis beställt från cdon...
Jag gillade med kortfilmen skarpt men filmen var verkligen ingen höjdare tyvärr, jag hade faktiskt ganska så höga förväntningar på den efter det att jag såg kortfilmen. Kul med Bruce Lee Boxen, jag köpte boxen med originaltal och helt oklippt för något år sedan - fantastisk underhållning, så länge det inte är de dubbade :)
SvaraRaderaHmm, fick jag faktiskt inte kollat upp på, dum som man är, men hoppas att det är med orginal tal och oklippt. Fan, blev visst lite ivrig när jag såg den till en billig peng, nu får vi se när den dyker upp...
SvaraRadera