Den tvivlande nunnan Maureen sänder en annan syster till
dödsriket efter sitt eget misslyckade självmord och blir bortkörd från klostret
och lämnad åt en oviss framtid. En kille vid namn Duke, med siktet inställt på
en rockstjärnekarriär i L.A stannar och ger henne skjuts men efter sexuella
närmanden flyr hon ut i ett regnoväder. Men de båda stöter på varandra igen.
Norman Bates driver fortfarande sitt olycksdrabbade motell och Duke tar jobbet
som Normans nya hjälpreda. Maureen dyker upp kort efter och påminner genast
Norman om en kvinna med samma initialer som checkade in på hans motell tjugosex
år tidigare. Efter ännu ett misslyckat självmord låter Norman Maureen bo på
hans motell, gratis förstås men detta är någonting som Normans mamma inte
tycker om…
”My cure couldn’t cure the hurt I caused. My
return to sanity didn’t return the dead. There’s no way to make up that loss.
The past is never really past. It stays with me all the time. No matter how
hard I try. I can’t escape. It’s always there. Throbbing inside you. Coloring
your perceptions of the world, and sometimes controlling them.”
Enligt många så var det Psycho som startade hela
slasherfilmsgenren. Till viss del så stämmer ju det fast det är först i Psycho III som det många gånger faktiskt känns som om man tittar på en fullfjädrad
slasherfilm, i alla fall under filmens sista halvtimme. Anthony Perkins
återvänder till sin roll som Norman Bates och denna gång står han även för
regin. Karaktären Norman Bates har nu hunnit etablera sig som ett känt namn inom
skräckfilmen tillsammans med kollegor som Jason Voorhees, Freddy Krueger och
Leatherface och även fast Psycho III
fortfarande försöker fördjupa sig i det psykologiska planet är det denna gång
mer en renodlad skräckfilm än en psykologisk rysare.
”There is no God!”
Fler besökare kommer till Bates Motell för att besvära
mammas pojke och denna gång är det en snokande reporter. Jeff Fahey spelar den
skrupellösa och sliskiga kvinnokarlen Duke och utan honom så skulle nog Psycho III inte vara lika bra. Perkins,
som beter sig alltmer koko för varje film, har en strålande mimik fast han
levererar inte alls samma klockrena porträtt som i de två tidigare filmerna. Om
detta beror på det förödande beskedet om att han var HIV-positiv eller om regin
tog upp allt för mycket fokus vet jag inte men det känns lite som han går på rutinerad
tomgång. Psycho III bär flera
likheter med Perkins tidigare film Crimes
of Passion, där hans karaktär som perverterad galenpanna inte är helt olik
den han spelar i Psycho III. Den
kvinnliga huvudrollen (Diana Scarwid) är tyvärr en ganska trist figur och
sorgligt nog får hon ta upp på tok för mycket speltid. Psycho III är absolut inte en dålig film men den är mycket sämre än
de två tidigare bidragen. Det finns emellertid några sekvenser som är riktigt
bra där bland annat en annorlunda tagning på duschmordet och en omotiverad
nakenscen som följs av ett brutalt knivmord sticker ut. Tyvärr är det dock
alldeles för lite ”mamma Bates action” och flera tillfällen av möjlig
blodgjutelse ignoreras. Psycho III är
helt okej men skulle det inte vara för Perkins (och Fahey) och hans många
underfundiga undermeningar i dialogen så skulle filmen inte var mycket att
hänga i granen. Den kan inte mäta sig med Hitchcocks mästerverk eller Franklins
strålande uppföljare men det är en bra avslutning på historien innan det var
dags att runda av med återblickarna från Normans barndom i den fjärde och
avslutande filmen Psycho IV: The
Beginning.
Minns också trean som betydligt sämre än tvåan(men ändå sevärd)Har du köpt den engelska boxen med alla fyra?
SvaraRaderaJepp, köpte boxen boxen för några år sedan på discshop (tror jag). Tänkte se 4:an ikväll!
SvaraRadera