fredag 27 juni 2014

Psycho IV: The Beginning (1990)




Radiokanalen KTK ”Talk of the Month” har temat modermord och när kvällens gäst lämnar studion och psykiatrikern Richmond stannar kvar för att svara på lyssnarnas frågor, ringer självaste Norman Bates som nyligen blivit villkorligt frisläppt från hispan. På bästa sändningstid börjar Norman berätta för lyssnarna om sin minst sagt problematiska uppväxt…

”Actually, we started conversing soon after I killed her. But I couldn’t make her voice sound as sweet as it was. She was dead, and in my mind, she grew old.”

Mick Garris förknippar jag mest med regissören som kanske gjort flest Stephen King filmatiseringar under sin karriär (vissa är bra som Sleepwalkers och The Stand medan vissa är rent ut sagt kassa som den meningslösa nyinspelningen av The Shining) och då är det lätt att glömma bort att han även har regisserat godbitar som t.ex. Critters 2 eller just Psycho IV: The Beginning.

”A boy’s best friend is his mother.”

Jag har nyligen sett de två första säsongerna av den (över förväntan) underhållande tv-serien Bates Motel och då blev jag ganska snabbt sugen på att se om de fyra filmerna om morsgrisen Norman Bates. Precis som serien, berättar Psycho IV historien om hur allting började och varför Norman förvandlades till enslingen som hade sin mamma uppstoppad uppe på vinden. I filmatiseringen får vi dock en mycket mer komplicerad son och mor relation berättad för oss. När Garris knyter ihop säcken så är den incestuösa relationen mellan mor och son i centrum och även fast det är Anthony Perkins som är Norman Bates personifierad så läggs det mest fokus på hans yngre variant, spelad av Henry Thomas som tog biobesökarna med storm med sitt porträtt av den unga killen som fick E.T. som bästa polare i början av åttiotalet. Thomas är riktigt bra i rollen som den unga Norman och precis som Freddie Highmore (som spelar Norman i dagens tv-serie) så lyckas han tillföra allt det som Perkins gjort till sitt signum i de tre tidigare filmerna.

“Oh, I've killed before, and now I'm gonna have to do it again.”

Psycho IV är gjord för tv så jag förväntade mig varken naket eller blodsdrypande våldsdåd, men tji fick jag då filmen innehåller båda. Tyvärr är det dock väldigt sparsamt när det kommer till knivförsedda mord och filmen skulle ha tjänat på att fläska på mer med den varan. Det är däremot en massa saker som gör Psycho IV till en bättre film än sin föregångare. Precis som jag nämnde innan så är tyvärr inte Perkins i centrum längre utan det är hans yngre variant av sig själv som får stå för all skitgöra men kemin mellan den unga Norman och hans osympatiska modern (spelad av den alltid lika pålitliga Olivia Hussey) är nästintill klockren. Borta är slasherfilmselementen och återigen läggs störst fokus på den psykologiska terrorn. Prequels i all ära men när det kommer till Psycho så är det extra intressant att få ta del av vad det var som egentligen drev Norman till att ta livet av sin mor. För manus står denna gång samma man som stod för originalet och Garris har haft den goda smaken att återanvända Bernard Herrmanns klassiska soundtrack ännu en gång. Jag kan inte ha varit ensam om att vilja veta mer om Normans plågade barndom, med tanke på AMCs populära tagning på historien, men Garris ger en mer aggressiv bild av uppväxtförhållandena. Psycho IV är en bra film men jag hade önskat mig lite fler knivförsedda våldsdåd. Vändningen mot slutet, som i och för sig är ganska väntad, är däremot tacksam och även fast det blir lite sockersött så är Psycho IV en värdig och i det stora hela en stabil final till en historia som i alla fall jag har suktat efter en avrundning till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar