tisdag 26 februari 2013

En samling kortare recensioner

Jag har sedan en tid tillbaka på min Facebook-sida börjat lägga upp kortare recensioner eller notiser om filmer jag sett men som jag inte har haft ork eller energi att göra någon större av. Jag tänkte att då och då publicera några av dessa här på bloggen (stavfel och grammatikfel kan uppstå då de är gjorda i all hast) men för er som vill hålla er uppdaterade med små tips eller varningar på aktuella och inaktuella filmer gör det enklast genom att gå in och "gilla" min Facebook-sida. Tack till alla er som läser och kommenterar på mina inlägg, det glädjer mig verkligen!

Mörkt Vatten (2012)
Mäklaren Daniel åker till nästa försäljningsprojekt med sin chefs fru Marie för lite rajtan tajtan, innan huset byter ägare. De blir avbrutna av den polska hantverkaren George som fixar och trixar med småsaker runtomkring huset. Inte helt otippat är George skvatt galen.
"Jag tror att det är dags att jag klär på mig" säger Helena af Sandeberg efter femton minuter efter att hon frikostigt exploaterat sig. Jag har alltid tyckt om henne och här är hon väl helt ok precis som alla andra inblandade (det är inte många) men filmen är väl inte mycket att hurra för. Den är kort men händelselös och inte särskilt trovärdig och upplösningen är urusel. Dessutom agerar alla ologiskt och musiken är irriterande. Helena är filmens enda tillgång. Betyget blir en väldigt, väldigt svag tvåa.

Hitchcock (2012)
När Alfred Hitchcock vill prova på någonting nytt och filmatisera boken Psycho som är löst baserad på den ökända mördaren Ed Gein, vänder alla honom ryggen. Problemen stannar inte i inspelningsstudion utan även på hemmaplan har Hitchcock det tufft.
Jag var skeptisk till en början och jag har aldrig (tro det eller ej) varit någon större beundrare av Anthony Hopkins. Hitchcock har jag dock alltid varit väldigt förtjust i och många av hans filmer tillhör mina absoluta favoriter. Tji fick jag för Hopkins är som klippt och skuren i rollen som Hitchcock. Helen Mirren är också väldigt bra som hans fru och likaså Scarlett Johansson som Leigh. Psycho är en av de viktigaste skräckfilmer som gjorts och även om jag inte vet vad som är fakta och vad som är fiktion spelar inte det någon större roll. Allt är oerhört snyggt och jag fann filmen bättre än vad jag trott, dessutom är inspelningen av duschscenen väldigt bra iscensatt! Hitchcock är småtrevlig underhållning men ingenting i klass med storfilmer som till exempel Psycho. 3.5 / 5

The Watch (2012)
En slumrande småstad invaderas av illasinnade utomjordingar. En grannpatrull bestående av barnsliga vuxna verkar tyvärr vara invånarnas enda räddning. Vulgära fjanterier på låg nivå. Jonah Hill och Vince Vaughn är mer irriterande än vanligt och även fast jag brukar gilla Ben Stiller hjälper det inte. The Watch suger på alla plan! 1 / 5

Dredd (2012)
Jesus, Maria, Josef och Herrejävlar vilken film! Dredd är den bästa actionrulle jag sett på år och dagar. Stenhårda elakingar och lika stenhårda domare. Fullt ös från början till slut och ultravåldet är non-stop. Kan inte bli annat än en klockren fyra. När kommer Dredd 2?!

Savages (2012)
Ben och Chon odlar förstaklassig marijuana men när en mexikansk drogkartelll kidnappar deras gemensamma flickvänn O brakar helvetet löst. Oliver Stones senaste rulle är det bästa han klämt ur sig på länge men det säger inte särskilt mycket. Jag tycker om hans Vietnam trilogi, Wall Street, Natural Born Killers, Salvador samt The Doors (som fått oförtjänt mycket kritik) men jag tycker ända att Stone är något överskattad och lite segdragen i längden. Savages är på sina ställen riktigt våldsam och spännande men det blir lite för mycket av allting till slut och filmen känns en halvtimme eller två för lång. Benicio Del Toro är dock lysande som vanligt, denna gång i underbar frisyr och vacker mustasch! Betyget blir en ljummen trea.

Carnivàle: Season 1 (2003)
HBO-serien som blev nedlagd efter bara två säsonger på grund av dåliga tittarsiffror och dyra inspelningskostnader är en stundtals riktigt bra kvalitetsserie! Under depressionsåren i Amerika får vi följa ett kringresande cirkussällskap, mycket likt det i Brownings fantastiska Freaks. Det är en annorlunda tagning på det klassiska temat kampen mellan godhet och ondska och efter en något långsam start blir det förbannat bra. Det var länge sedan jag kände så starka Twin Peaks-vibbar i en serie senast (och då menar jag inte bara för att Michael J. Anderson har en av de "största" rollerna) och det ska bli ett sant nöje att få ta del av seriens andra och sorgligt nog sista säsong. En stark fyra av fem möjliga.

Carnivàle: Season 2 (2005)
Det är uppenbart att seriens skapare Daniel Knauf inte fick avsluta sin vision av kampen mellan ont och gott på det sättet som det var menat. Trots detta "slutar" serien på ett (med tanke på omständigheterna) tillfredsställande vis. Ben Hawkins resa i hopp om att hitta sin försvunna far leder honom allt närmre den ondskefulle pastorn Brother Justin. Livet på karnevalen hamnar lite mer i skymundan i denna andra säsong, utan att för den delen förlora fokus. De små sidospåren är intressanta och spännande där t.ex. mötet med maskmakaren, rövargänget eller incidenten med tjära och fjädrar tillhör höjdpunkterna. Men jag kan inte annat än att undra vad som skulle hända sen. Betyget blir såklart en väldigt stark fyra. Carnivàle är en serie jag kommer att se fler gånger i framtiden.

Red Lights (2012)
Sigourney Weaver och Cillian Murphy avslöjar paranormala bluffar. Deras tro testas när ett medium (Robert De Niro) dyker upp efter flera års frånvaro. Bra skådisar kan inte rädda denna soppa som trots ett bra upplägg fallerar på flera plan. 2 / 5

Amour (2012)
Hanekes senaste film har vunnit priser runt om i världen och med all rätt. Det är en stark film om kärlek mellan det äldre paret Georges och Anne. När Anne får en stroke tar Georges hand om henne i deras hem. Deras kärlek testas en sista gång i deras slutskeden av livet. Amour är en långsam film utan några som helst spänningsmoment men det är en vacker och vemodig film där kärlek skildras på ett sätt som inte tillhör vanligheten. Trintignant och Riva är båda otroligt bra i rollerna som det gamla paret och Haneke visar som vanligt sin fingertoppskänsla. En film att beundra, om än en långsam sådan. 4 / 5