söndag 15 juni 2014

Silent House (2011)




Sarah hjälper sin pappa och farbror att rensa ut i deras sommarhus då det ligger ute till försäljning. Samtidigt som hon packar ihop sina barndomsminnen i papperslådor börjar stämningen kännas allt mer otrygg. När pappan försvinner och sedan dyker upp svårt skadad inser Sarah att de inte är ensamma i huset…

Silent House, som bygger på den ganska hypade förlagan med samma namn från Uruguay hade jag inga höga förväntningar på när jag placerade filmen i dvd-spelaren. Mina minnen från originalet som jag minns som en stor besvikelse var ganska diffusa, så pass diffusa att jag var tvungen att gå tillbaka till min egen recension för att läsa vad jag egentligen tyckte. Även fast jag inte gillade originalet överhuvudtaget har jag ändå varit lite nyfiken på nyinspelningen, mest för att Elizabeth Olsen spelar huvudrollen. Hon är en av mina favoritskådespelerskor bland dagens aktörer sedan jag föll jag pladask för hennes karisma efter det att jag såg Martha Marcy May Marlene.

”It’s an old house, it makes noices. I’m sure it’s nothing.”

Teamet bakom den lyckade lågbudgethajfilmen Open Water fick jobbet att väcka nytt liv i lågbudgetrullen och med tanke på vilken rutten förlaga de hade att arbeta med så var mina förhoppningar som sagt inte särskilt höga. Nu kommer jag inte ihåg mycket från originalet men det dröjde inte särskilt länge innan jag började vrida på mig i soffan av uttråkning. Det händer ingenting av intresse och även fast filmskaparna gör sitt bästa för att leverera krypningar längs ryggraden i form av plötsliga ljud och diffusa varelser i periferin kan jag inte annat än att gäspa. Silent House är urtråkig och den enda anledningen till att jag satt kvar i soffan var för att min sambo tyckte att filmen var spännande. Filmen är mördande långsam och en kvinna som springer runt i upplösningstillstånd, även fast det är Elizabeth Olsen, har nog aldrig varit mer enerverande. Olsen är riktigt bra i huvudrollen och jag ser med spänning fram mot när hon tar Hollywood med storm men Silent House är inte en bra film. Silent House är precis som originalet en ganska rutten rulle. Precis som förlagan så har filmmakarna försökt att ge filmtittaren intrycket att det hela utspelar sig under ett enda händelseförlopp och som en nyinspelning så skulle det hela ha fungerat fan så mycket bättre om de hade skippat den vinkeln då det enbart gör att historien sackar efter och känns otroligt enerverande. Silent House är frustrerande och tråkig och även fast filmen blandar två av mina favoritgenrer (spökfilm och home invasion) så orkar jag inte bry mig. Jag gillar Elizabeth Olsen skarpt men hon kan tyvärr inte rädda filmen, Silent House är en skitfilm. Grattis Amerika, ni har lyckats göra en nyinspelning som är precis lika tråkig och ointressant som originalet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar