Södra Kalifornien
nittonhundrasjuttio. Ett hippiekollektiv i öknen får besök av en ondskefull
främling som mördar dem alla i Satans namn. Vi förflyttar oss tjugoett år fram
i tiden till Frankfurt i Tyskland där en man brutalt mördar en kvinna och
stoppar hennes hjärta i fickan och tar plats på spårvagnen. Några rånare
överrumplar honom och när mannen flyr kommer polisen ifatt honom. I desperation
lyckas mannen få tag i tjänstevapnet och skjuter sig i huvudet. I en annan del
av staden kör Miriam på en gammal man med ett mystiskt paket och av
skuldkänslor tar hon med honom hem till sig. Det var dock ingen olyckshändelse
utan en väl planerad incident. Den äldre farbrorn börjar bete sig allt mer
besynnerligt och verkar dessutom veta skrämmande mycket om Miriam. Hennes
plötsliga mardrömmar börjar allt mer likna verkligheten.
”Watch Lucifer, watch. This is for you.”
Jag har bara sett The Sect (La Setta) en gång tidigare och det var säkert femton år sedan. Då fanns det ett
ställe man kunde beställa kopierade vhs-filmer från via ett brev på posten och
en av de sista jag och en polare beställde därifrån var The Sect. Jag minns att jag gillade inledningen skarpt men sedan
tappade jag fokus och tyckte det blev tråkigt. Då var jag mest intresserad av
så våldsamma filmer som möjligt och när det kommer till grafiskt äckelpäckel så
har inte The Sect mycket att erbjuda.
Det var vad jag tyckte då, idag uppskattar jag filmen desto mer. Dario Argentos
lärling Michele Soavi gjorde fyra riktigt lyckade skräckfilmer under åttio- och
nittiotalet men The Sect, som är den
enda filmen som inte har fått ett ordentligt släpp på dvd eller blu-ray (vad
jag vet i alla fall), glöms ofta bort när hans namn kommer på tal.
”They
suffer more when they’re not drugged.”
The Sect är en otroligt snygg film och det märks tydligt att Soavi har lärt sig
mycket av sin mentor Argento, som även hjälpte till med filmens manus och som
producent. Det är vackert filmat, en riktig visuell godbit. The Sect är en ockult skräckthriller som
hela tiden känns som en ond mardröm eller en riktigt dålig tripp. Ibland känns
det som någonting David Lynch skulle ha kunnat koka ihop och filmen är
sprängfylld med symbolism i form av olika djur som alla bär en avgörande roll i
historien. Herbert Lom (som är mest känd för sin roll i The Pink Panther-filmerna) spelar den mystiske äldre herren och
hans insats som är en av skådespelarens sista är riktigt bra. Kelly Curtis är
trovärdig i huvudrollen som Miriam och det är allt lite konstigt att hon inte
fått lika stor uppmärksamhet som sin storasyster Jamie Lee, hon är faktiskt
inte alls en så tokig skådespelerska. Även Giovanni Lombardo Radice, mer känd
under det amerikanska alias John Morghen är kul att se i en mindre men viktig
roll i filmens början. The Sect är
sprängfylld med en massa konstiga scener och besynnerliga ageranden men det
tillhör ju inte ovanligheterna i italienska skräckfilmer och det bidrar bara
mer till filmens bisarra och udda underligheter (vad är det förresten med
italienare och alla dessa likmaskar?). The
Sect innehåller en rad bra sekvenser och Soavi visar ännu en gång vilken
skicklig regissör han är, det är synd och skam att han inte längre gör filmer
inom skräckfilmsgenren. Just nu så är The
Sect min favoritfilm av Soavi men det kommer säkert att ändras nästa gång
jag ser om någon av hans andra skapelser – Soavi håller en otroligt hög lägsta
nivå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar