måndag 11 augusti 2014

Creatures from the Abyss (1994)




Tre korkade tjejer och två lika korkade killar beger sig ut på havet i en motordriven gummibåt men glömmer bensinen på stranden. De får motorstopp och som om inte det vore illa nog så bryter ett eländigt regnoväder ut. Mitt i deras förtvivlan ser de dock en yacht och hoppar ombord, men det är inte vilken yacht som helst. Ombord hittar de ett forskningslabb där bisarra experiment på fiskar har gjorts och dessutom är besättningen spårlöst försvunna. I väntan på bättre tider festar ynglingarna loss i den lyxiga nedervåningen, ovetande om att de är iakttagna. Plötsligt hör de ljud från maskinrummet och hittar en vettskrämd kemist (som är helt oväsentlig för historien) som gömmer sig för någonting skräckinjagande. Snart inser de att experimenten som pågått ombord på båten gått hiskeligt fel och de muterade monstren från djupen bara är början på den obeskrivliga fasan som väntar dem.

”Fish frightens me. They have an evil expression.”

Vafan var det som just hände? Är filmen en styggelse eller har jag just bevittnat ett mästerverk? Svårt att avgöra men jag tror att jag just har sett en av de bästa b-filmerna som gjorts. När jag, min sambo och två vänner var i Milano i veckan passade jag på att glida inom den alldeles förträffliga skräckfilmsbutiken Bloodbuster. Killen i butiken var en riktig klippa och hjälpte mig att hitta många av de filmer jag letat efter en tid och passade även på att rekommendera några guldkorn som jag aldrig hade hört talas om, en av dem var Creatures from the Abyss (även känd under namnet Plankton). Monsterfilmer som jag inte sett tidigare och som dessutom utspelar sig ute till havs är som en tidig julklapp och Creatures from the Abyss är den bästa jag har fått på länge.

”Professor, how long have you been fucking fish?”

Det är svårt att inte bli förälskad i en film som Creatures from the Abyss. Redan när jag såg det vackra omslaget och de smakfulla bilderna på baksidan, föll jag pladask. Det var utan tvekan den film av de totalt tretton titlarna jag plockade med mig hem, som jag var mest nyfiken på. Filmen är helt galen! Den är uselt dubbad, det låter som de lika usla skådespelarna läser innantill och har direktöversatt den italienska originaldialogen. Konversationerna är konstant urdumma och beskriver hela tiden exakt det tittaren redan ser och förstår. Karaktärerna är anonyma fram tills ungefär halvvägs in då vi hastigt och lustigt får reda på att två av dem är förlovade och två av dem är systrar. Det femte hjulet som svinar med maten, röker munbloss, imiterar Elvis och hela tiden dyker upp som gubben i lådan är nog tänkt att vara den andra manliga karaktärens bästa polare. Exakt vilka experiment som utförts på båten och varför är lite otydligt. Som jag fattar det så handlar det hela om uråldrigt plankton som infekterar allt den kommer i kontakt med och förvandlar dem till superkåta monster med omättlig aptit på blod och sex, men jag kan ha missat någonting.

"I think I need a new bra."

Creatures from the Abyss innehåller så många dumma scenarion att jag slutade räkna efter tio minuter in i filmen. Nu låter det som om jag radar upp en massa brister men så är det verkligen inte, allt detta bidrar till att Creatures from the Abyss är en toppenrulle. Inte för att själva filmen skiljer sig en massa från liknande skapelser och vi har sett snarlika scenarion tidigare men själva utförandet är en helt annan femma. Under de knappa nittio minuterna blir vi serverade omotiverade nakenscener, en talande dusch som pratar snusk, ett våldsamt utbrott i slow-motion, jättetajta kalsonger, en penislampa och vad som förmodligen är den bästa ”sexscenen” som någonsin har varit inkluderad i en film, oavsett genre. Det är lite slött med monsteraction under filmens första timme men sen jävlar börjar det hända grejer. Från och med den lysande ”sexscenen” (ja, den innehåller monster) får vi se en hel del muterade-fiskmonster-action, tentakler och en vrålande monsteröverraskning mot slutet.  Jag finner inte ord som kan beskriva hur mycket jag tycker om Creatures from the Abyss, det är något av en våt dröm för b-film och monsterfilmsälskare. Jag har nog inte haft så här roligt tillsammans med en monsterfilm sedan Humanoids from the Deep!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar