måndag 17 november 2014

Exists (2014)




Ett gäng unga vuxna kör på någonting när de är på väg till en av vännernas farbrors avlägsna stuga ute i östra Texas skogar för en fartfylld helg tillsammans. Redan under första natten hör de klagorop från obygden och gradvis eskalerar det. Någonting kommer allt närmare stugan och allt tyder på att legenden om Bigfoot i allra högsta grad är sann…

”See, years ago my uncle saw something out here. Something that freaked him the fuck out.”

Nittonhundranittionio så lämnade Eduardo Sánchez ett bestående avstamp i filmhistorien genom att introducera den dittills ganska oanvända filmformen found footage för publiken med The Blair Witch Project. Man glömmer då gärna bort att han sedan dess levererat en rad imponerande rullar som t.ex. den lågmälda Lovely Molly och utomjordingrullen Altered. Nu är han tillbaka igen i den skakiga genren han slog igenom med men denna gången handlar det inte om Blair Witch-häxan utan om självaste Bigfoot.

”It was fucking Bigfoot, dude!”

När en film innehåller Bigfoot, Yetin eller andra mystiska varelser som förbryllat människan i alla tider räcker det för att få mig intresserad. Det är något särskilt med alla dessa myter som ständigt får människan att försöka finna bevis på dess existens. Nu är inte jag någon monsterjägare men jag finner det alltid lika intressant att få veta mer om ämnet. Mystiken tätnar ganska omgående och Exists introducerar ett gäng ganska sympatiska figurer. Även fast haschtomten Brian, som står för det mesta av det skakiga filmandet, är en för de flesta folk som kommer i kontakt med honom, en irriterande figur så gör han det hela lite mer underhållande och drar det längsta strået med att föra historien framåt. Visst finns det några irriterande moment, främst tjabbet som uppstår när det uppdagas att farbrorn aldrig lånat ut sina nycklar till stugan men i ärlighetens namn så skulle man ju inte vilja partaja och röka braj i en stuga i skogen tillsammans med sin äldre farbror, eller hur? Detta är en petitess och jag har varit med om värre scenarion i filmer som Exists och den simpla men effektiva grundhistorien fungerar här alldeles utmärkt. Exists är en jävligt intensiv rulle men den griper aldrig riktigt tag i mig och jag tror faktiskt att historien skulle ha fungerat bättre om found footage-stilen skippades. Jag gillar konceptet skarpt men även fast det är en jäkla fart från början till slut så blir det aldrig särskilt ruggigt. Sekvenserna med det håriga monstret är dock riktigt bra och Bigfoot ser förbannat cool ut, precis så som vi känner igenom honom från bilderna i Otroligt men Sant. Exists är ingen ny Abominable men jag gillar den mycket mer än den senaste Bigfootrullen The Lost Coast Tapes, som jag faktiskt blev riktigt sugen på att se om efter det att eftertexterna rullat färdigt. Exists är väl värd att kolla upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar