söndag 31 juli 2011

Mutant aka Forbidden World (1982)



En robot som ser ut som en stormtrooper startar upp ett rymdskepp och väcker besättningen till tonerna av klassisk musik (det är tydligen den enda musik de lyssnar på i rymden). Det är då fullt krig och det pangas på ordentligt. Jag fattar inte mycket av vad som händer. Tydligen är de på väg till ett laboratorium någonstans i rymden där en kedjerökande vetenskapsman forskar med något som har med genteknik att göra. Nu har dock deras subjekt 20, en mutation som ständigt fortsätter att mutera sig själv sluppit lös och tar livet av folket ombord, en efter en.

"Isn't there a cancer risk? Life here is full of risks"

Mutant eller Forbidden World som den också kallas är en Roger Corman producerad Alien klon som inte skäms för vad den är. Den försöker heller inte att ta sig själv på för stort allvar utan väljer istället att slänga in omotiverade nakenscener, blod, slem och obegripliga vetenskapsramsor till ett soundtrack som mycket väl skulle kunna komma från något gammalt dataspel.
De verkar trots den korta speltiden få slut på idéer ganska så fort. Filmens sista 20 minuterna består till mesta del av flashbacks (med fokus på sexscenerna) från i stort sett hela filmen, samtidigt som våra "hjältar" springer runt i totalt mörker och lämnar all monsteraction till åskådarens fantasi. De många mörka sekvenserna är riktigt irriterande då man oftast inte ser alls vad som försiggår. Den helt underbara humorn och den absurda dialogen väger till viss del upp för mörkret och lämnar mig mer än en gång som ett stort frågetecken. Mutant är ingen bra film men det är totalt hjärndöd underhållning som är ett perfekt tidsfördriv tillsammans med ett par öl.


2 kommentarer:

  1. Mutant aka Forbidden World är ju lysande! Bara idéen med att stoppa monstret med en enorm cancertumör är så absurd att den är given som filmklassiker!

    SvaraRadera
  2. Ja det är precis det jag gillar med filmen, allt är helt uppåt väggarna. Jag har dock svårt för filmer som är mörkt filmade och där man nästan får kisa för att se vad som försiggår. Men jag håller Humanoids From the Deep högst av alla de Corman producerade rullar jag sett. Mitt nästa projekt blir Galaxy of Terror!

    SvaraRadera