Igår var jag för första gången i en biosalong på den gamla
biografen Spegeln i Malmö. Jag har varit där förut på vernissage, releasepartaj
och liknande event men jag har aldrig haft tillfället att avnjuta en film där
tidigare. På årets Sci Fi Mässa norpade jag åt mig ett gäng fribiljetter till
klubben Cinematekets visning av Tobe Hoopers The Texas Chain Saw Massacre och
jag, min sambo och två bekanta slog oss ner i Spegelns största salong för att
för första gången se filmen på vita duken. Jag träffade Gunnar Hansen på
metalfestivalen Copenhell för några år sedan då han var där för att signera dvder
och berätta lite kuriosa om två av hans filmer innan de visades för
festivalbesökarna. Jag tog mig inte tid att se varken The Texas Chain Saw Massacre eller Reykjavik Whale Watching Massacre men jag lyssnade på Hansen vid
båda tillfällena. Det framkom väl ingenting som jag inte redan visste men det
är alltid kul när skådespelare eller regissörer berättar lite bakgrundhistorier
till filmer man har tittat på så många gånger under åren. The Texas Chain Saw Massacre har jag sett säkert tio gånger
hittills, första gången på en kopia av en kopia av en kopia på någon gammal
vhs-kassett där det enda man såg var suddiga figurer som sprang runt och skrek.
Nu, säkert tjugo år senare kunde jag äntligen avnjuta den tillsammans med
likasinnade i en halvfull salong i Malmö.
“The film which you are about to see is an
account of the tragedy which befell a group of five youths, in particular Sally
Hardesty and her invalid brother, Franklin. It is all the more tragic in that
they were young. But, had they lived very, very long lives, they could not have
expected nor would they have wished to see as much of the mad and macabre as
they were to see that day. For them an idyllic summer afternoon drive became a
nightmare. The events of that day were to lead to the discovery of one of the
most bizarre crimes in the annals of American history, The Texas Chain Saw
Massacre.”
Det finns nog ingen som inte känner till The Texas Chain Saw Massacre och de flesta
har förmodligen sett filmen vid fler än ett tillfälle. Historien är simpel och
den har blivit kopierad ändlöst många gånger sedan dess. De fem genomresande
hippieungdomarna som i sökande efter bensin hamnar i klorna på en galen
kannibalfamilj i Texas är otroligt effektiv i all sin enkelhet. The Texas Chain Saw Massacre (som var
löst baserat på historierna kring Ed Gein) var Tobe Hoopers genombrott och även
fast de flesta verkar tro att det var regissörens debutfilm hade han fem år
tidigare regisserat och skrivit manuset till Eggshells, en film jag aldrig sett röken av. Anekdoterna kring The Texas Chain Saw Massacre är många
och det finns väl ingen som kunnat undgå den omsusade debatten som ägde rum en
decemberkväll nittonhundraåttio i det svenska programmet Studio S där filmen
gav ordet videovåld ett ansikte. The
Texas Chain Saw Massacre har sedan dess omvärderats rejält och ord som
kultfilm, klassiker och mästerverk nämns ständigt i dess sammanhang. Fram till
idag har filmen redan genererat ytterligare sex filmer om kannibalfamiljen och
Leatherface är en karaktär som är lika populär som Freddy, Jason och Michael
Myers.
Att filmen överhuvudtaget orsakade sådana ramaskrin en gång
i tiden är idag ganska svårt att förstå. Förmodligen dömde de flesta ut filmen
på grund av den provocerande titeln utan att ens bemöda sig att se vad det
egentligen var för någonting. Det är en blodfattig historia och enda gången
Letherface motorsåg lämnar köttiga sår efter sig är när han trillar och råkar
motorsåga sig själv i benet, allt annat sker bortom kameran eller är skymt för
tittarna. På ett sätt blir det hela mer läbbigt när man inte ser vad det är som
egentligen händer med de olycksdrabbade karaktärerna, chansen finns ju faktiskt
att de kommer att klara sig och den känslan är ibland värre. Terrorn ligger i
det psykologiska och inte i det grafiska men det är en förbannat effektiv
lågbudgetrulle som under åttio minuter lyckas leverera en kallsvettig mardröm
som dryper av hjälplöshet. Det är en kaosartad historia där desperata skrik och
obehagliga ljudeffekter fyller filmens mesta speltid. The Texas Chain Saw Massacre är inte en särskilt otäck film och den
makabert nattsvarta humorn gör det hela till en otroligt bisarr upplevelse. The Texas Chain Saw Massacre har nästan
fyrtio år senare inte förlorat någonting av sin styrka och är än idag en
väldigt bra film. Likheterna med Hoopers nästa skapelse, Eaten Alive är många
och även fast han fortsatte att göra fler bra filmer lyckades han inte
återskapa samma morbida känsla i sina kommande verk. The Texas Chain Saw Massacre är ett mästerverk och en film jag
säkert kommer att se tio gånger till under min livstid, förhoppningsvis igen tillsammans
med likasinnade på en denna gång fullsatt biograf någonstans i vårt avlånga land.
Kul att nästan alla pengar Hooper investerade i filmen kom från organiserad brottslighet av den Italienska läggningen. Tack Mafian :)
SvaraRadera