Jack Terry jobbar med ljudeffekter till skräckfilmer och en
kväll när han är ute för att fånga upp nya ljud hör han en smäll och ser en bil
åka ner i vattnet. Jack hoppar i plurret och lyckas rädda en ung kvinna från en
säker död. När de kommer till sjukhuset är det stor uppståndelse då bilens
avlidna förare visar sig vara presidentkandidaten McRyan. Ordningsmakten vill inte
att det ska nå reportrarnas vaksamma öron att den gifta McRyan hade en annan
kvinna i sin bil och råder Jack att glömma alltihop. Det är lättare sagt än
gjort och Jack kan inte släppa incidenten eller hålla sig borta från den vackra
och mystiska kvinnan Sally. Ju mer han nystar i historien, desto mer övertygad blir
han om att smällen han hört inte var ett däck som gick sönder utan ett pistolskott.
Ingen verkar vara intresserad av hans teorier och snart svävar Jack och Sallys liv
i fara.
”I didn’t hire her for her screams, Jack, I
hired her for her tits!”
Året efter det att Brian De Palma regisserade den
fantastiska Dressed to Kill (min favoritfilm
av regissören) levererade han ytterligare ett mästerverk, Blow Out. Idén till
filmen kom till De Palma när han mixade ljudet till Dressed to Kill och även fast han lånar grundidén från Michelangelo
Antonionis Blowup är Blow Out en helt annan historia,
fullspäckad med konspirationsteorier, utpressning, paranoia och ond bråd död.
Jag skulle kunna skriva en novell om min kärlek till många av Brian De Palmas skapelser
då flera av dem tillhör mina favoritfilmer men jag håller mig kort och låter
det istället komma i portioner lite då och då. När man tittar på De Palmas
tidigare filmer kan man inte annat än att tycka att det är synd och skam att hans
senare skapelser inte alls håller samma kvalitet. Visst är Raising Cain och Femme Fatale
stundtals ruskigt bra men de är ingen Sisters,
The Fury, Dressed to Kill, Blow Out
eller Body Double.
Blow Out inleds
med en film i filmen där en intensiv sekvens i en slasherrulle (som visar det
primära i genren) utspelar sig under fyra minuter. Det avbryts abrupt med att
filmens regissör skriker ”cut” när ett naket mordoffers skrik låter
fruktansvärt, på ett högst otillfredsställande vis. Sedan börjar filmens
riktiga historia och Blow Out är
ytterligare ett av De Palmas Hitchcock-osande mästerverk. Allt är makalöst snyggt
iscensatt och De Palmas regi är som vanligt klanderfri. Den ena enastående
sekvensen efter den andra dyker upp och allt är utfört med finess, ingenting
lämnas åt slumpen. Hans användande av ”split-focus diopterlins” (fokus på det
som är långt fram och långt bak på samma gång) är otroligt effektivt och det
används vid flera tillfällen utan att det känns tjatigt. Det proppas in
maximalt med information, enbart med hjälp av ansiktsuttryck eller kroppsspråk
och resultatet är minst sagt imponerande och fantastiskt att se. Adderar man
sedan alla dessa vinklar och vrår som kameran filmar från är det svårt att inte
bli hänförd av den annars ganska minimala historien.
John Travolta är perfekt i huvudrollen (De Palmas
förstahandsval var Al Pacino som var upptagen med annat) och rollen som Jack
kan mycket väl vara hans ultimata personporträtt. Nancy Allen, Dennis Franz och
John Lithgow har och kom att medverka i fler av De Palmas filmer och de är alla
mycket bra i sina roller. Ingen slår dock Lithgow på fingrarna som här är
alldeles strålande som den känslokalla mördaren Burke. Det är inte konstigt att
han fick rollen som den karismatiska mördaren Arthur Mitchell mer än tjugo år
senare i serien Dexters fjärde och
bästa säsong. Han är en briljant skådespelare som i en perfekt värld borde bli
överröst med intressanta rollerbjudande. Pino Donaggio står även denna gång för
filmens musik och den passar som vanligt alldeles utmärkt med en ljudbild som
ekar nittonhundrafemtio-sextiotal för att i nästa stund bryta ut i blåsinstrument
som kännetecknar filmens årtionde. Blow
Out är inte lika våldsam och grafisk som många av De Palmas tidigare filmer
men det är en oerhört spännande thriller som inte har förlorat något av sin
intensitet. Slutet lyckas jag förtränga varje gång jag ser det och jag blir
lika paff varje gång – det är skitbra! Blow
Out är en film som bör finnas i varje filmsamling och tillsammans med Dressed to Kill, Body Double och Scarface
är det Brian De Palmas bästa film från nittonhundraåttiotalet och en av de bästa
filmer från decenniet.
Riktigt bra film och jag kan bara hålla med dig angående Travolta. Detta borde vara filmen han blir ihågkommen för - inte Saturday Night Fever eller Pulp Fiction
SvaraRadera