Kärleken falnar mellan det gifta paret Wendice och frun Margot
inleder en affär med den amerikanska deckarförfattaren Mark. Maken Tony förstår
att någonting är i görningen och när nyheten slår honom som en smocka i
ansikten utövar han utpressning mot en gammal skolkamrat. Mot en större summa
pengar anlitar den svartsjuka maken honom att mörda sin hustru men det blir
inte riktigt som Tony har tänkt sig.
Dial M for Murder är ytterligare ett bevis på att Hitchcock
var ”The Master of Suspense”. Det var det första av totalt tre samarbeten med
stjärnan Grace Kelly. Hon är vacker som synden och det är inte svårt att förstå
varför regissören fastnade för hennes skönhet. Dial M for Murder var filmad för 3D men när filmen var färdig hade
hypen lagt sig och den fick bara en limiterad premiär i originalformatet.
Malmö’s biograf Spegeln visade under lördagseftermiddagen en nyrestaurerad
kopia som har anpassats till dagens 3D-teknik och även fast jag har sett filmen
tidigare var det som om jag såg den för första gången. Det var en intressant
upplevelse även fast den inte var optimal. Ofta blev bilden suddig och skärpan
var väl inte den bästa men det var otroligt roligt att se hur filmen var menad
från början. Hitchcock’s medvetna vinklar för att få så mycket effekt som möjligt
av tekniken är kul att se och det berömda och mästerliga ”mordförsöket” blir
ännu mer effektiv när Kelly’s hand sträcker sig efter publiken för hjälp.
Många anser att Dial M
for Murder är en av Hitchcocks bästa filmer men jag vet inte riktigt om jag
kan hålla med. Jag gillar den skarpt men den tillhör inte mina favoriter.
Filmen utspelar sig i stort sett bara i ett rum och även fast det ibland blir
riktigt spännande hade den tjänat på att klippas ner med en tio minuter. Nu ska
jag inte sitta här och trycka ner på en magnifik film som denna fast när en
regissör som Hitchcock har spelat in så många mästerverk är det lätt att bli
kräsen. Det märks tydligt att filmen är baserad på en pjäs och det skulle lätt
ha kunnat bli långtråkigt men det blir det aldrig tack vare en magnifik dialog
och superba skådespelarinsatser. Ray Millard (som ser ut som en plufsig James
Stewart) är perfekt som maken med de mörka planerna och poliskommissarien
Hubbard’s sköna humor blir en bra kontrast till mordgåtan under filmens sista
halva. Jag saknar lite Bernard Herrmann’s fantastiska kompositioner då Dimitri
Tiomkin inte riktigt når upp till samma höjder med sin mer lättsamma jargong (även
fast den är bra på sitt vis) och den ger inte riktigt filmen det mörker den
skulle ha kunnat besitta. Dial M for
Murder är en smart historia som är ett måste att se om man är intresserad
av regissörens filmografi och även fast den inte tillhör mina favoriter är den
ett viktigt kapitel i filmhistorien och en jävligt bra film.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar