Fyra män från olika delar av världen strålar samman
någonstans i en by i Sydamerikas djungel. De känner inte varandra men de har en
sak gemensamt – de har flytt dit efter att de begått förskräckliga brott i sina
hemländer. Deras intentioner är att tjäna ihop tillräckligt med pengar för att ta
sig därifrån men priset de får betala är högt. De får i uppdrag att
transportera nitroglycerin i fallfärdiga lastbilar för att stoppa en oljebrand
tvåhundra mil bort. Väglaget är bedrövligt och vädret fruktansvärt och de vet
redan från början att alla inte kommer att nå destinationen med livet i behåll…
”We now need experienced truck drivers, men who
are willing to do a dangerous job. This job must be done before we can reopen
our gates and bring back full employment to you people. The men who qualify
will receive exceptional wages. Only experienced truck drivers, willing to risk
their life can do it. No one else should apply.”
Satan i gatan vilken film, det är en av de bästa
filmupplevelserna jag haft på väldigt länge! William Friedkin har dragit sitt
strå till stacken många gånger om genom att leverera guldkorn till
filmhistorien. Sorcerer är en bortglömd Friedkin-rulle som släpptes efter hans
rosade The French Connection och The Exorcist och även fast de båda är
fantastiska filmer på sina egna vis tycker jag nog ändå att Sorcerer är minst lika bra, om inte
bättre. Det är en nyinspelning av fransmannen Henri-Georges Clouzot’s The Wages of Fear (La Salaire de la Peur) men då jag aldrig har sett den kan jag
heller inte uttala mig om de eventuella likheterna eller vilken av dem som är
bäst. Sorcerer är en film jag helt
missat och det var inte förrän ett par månader sedan jag stötte på titeln för
första gången, då jag läste en lista över Quentin Tarantino’s favoritfilmer.
”We’re carrying three cases each. One is enough
to blow your fire. Six cases will blow out the whole field. You don’t think all
the trucks will make it. One of us is a backup.”
Sorcerer är ingen
typisk Hollywood-film med pang-pang och fräcka specialeffekter. Det finns inga
hjältar, romanser eller lyckliga slut – allt är redan från början skit och
under resans gång blir det bara värre. Filmen är indelad i tre delar där den
första berättar bakgrundshistorien om de fyra herrarna, den andra om situationen
de satt sig själva i och den avslutande delen skildrar den svettiga färden med
nitroglycerin i lasten. Alla karaktärerna inger samma intryck – hopplöshet, de
har ingenting att förlora. Jag vet inte om det är medvetet eller inte, att bara
översätta en viss del av den spanska dialogen till engelska men oavsett vilket
förstärker detta enbart känslan av ovisshet, både för karaktärerna och för oss
som ser filmen. Sorcerer hade oturen
att ha premiär samtidigt som Star Wars,
vilken snabbt växte sig till ett fenomen och gjorde Sorcerer till ett ekonomiskt fiasko. Det är synd, skulle Sorcerer ha släppts ett år innan eller
efter skulle den säkerligen ha fått den uppmärksamhet filmen förtjänar.
Friedkin fick ingen av de förstahandsval han haft (förutom Amidou som spelar Kassem/Martinez)
till de som skulle spela de fyra största rollerna men det märks verkligen inte
på resultatet. Roy Scheider är lysande i rollen som Scanlon/Dominguez och det
är lätt en av hans absolut bästa rollprestationer. Dessutom så har Friedkin i
efterhand utnämnt Sorcerer till den
film han är mest nöjd med. Som en parantes är det är kul att se Joe Spinell i
en liten roll som den ivriga chauffören Spider som inte riktigt håller måttet.
Sorcerer är en
svettig djävulsfärd och filmens sista timme, där man vet att det kan smälla när
som helst, är en riktig nagelbitare. Det fanns flera tillfällen då jag faktiskt
höll andan och brosekvensen är bland det mest spännande jag upplevt i filmväg
och det skildras fullkomligt mästerligt. Tangerine Dream som står för det
utmärkta soundtracket är ett band jag alltid har uppskattat, både på skiva och
i film, och här levererar de ett strålande domedagsekande ljudlandskap som
passar perfekt in med filmens mörka tonläge. Den dumma och missledande
filmtiteln, som till en början egentligen skulle vara den samma som originalet,
låter lite mer vettig när Friedkin menar att den ska referera till ”the evil
wizard of fate”. Trots detta skulle nog filmen ha tjänat på att namnges The Wages of Fear istället, det låter
helt enkelt bättre. Skit samma, Sorcerer
är en alldeles strålande film, med ett vågat slut som bara gör den ännu mer
fantastisk. Alla tycker förstås inte som jag och i Bonniers Stora Film &
Video Guide läser jag min totala motsats av upplevelsen: ”Trots några spektakulära scener blir det aldrig riktigt spännande.
Tangerine Dreams elektroniska musik är kanske inte det bästa ackompanjemang man
kunde tänka sig.” Skit i vad dom säger och lyssna på mig istället. Sorcerer är ett mästerverk som inte bör
missas (men undvik den nedkortade europeiska versionen) – nu måste jag ta mig i
kragen och se det franska originalet!
Säger bara se originalet The Wages of Fear...otroligt bra, som vanligt när Clouzot är i farten.
SvaraRaderaDen finns redan på min lista att-se-filmer! Har bara inte stött på den än...
SvaraRadera