fredag 8 mars 2013

The Legend of Hell House (1973)




Belascohuset eller Helveteshuset som det numera kallas är ett ondskefullt hus med ett mörkt förflutet. Nittonhundratjugonio fann anhöriga till de besökande alla döda utom husets herre Emeric Belasco som var spårlöst försvunnen. Vid två tillfällen har undersökningar om paranormala företeelser utförts i huset och båda gångerna har det slutat i katastrof. Nu är det tredje gången gillt när en fysiker, hans fru, ett medium och den enda överlevande från den tidigare tragedin ska skaffa fram fakta som styrker påståendet om överlevande efter döden. För en veckas arbete blir de belönade med hundratusen pund per skalle, om de överlever då vill säga…

” - What did he do to make this house so evil, Mr. Fischer?
- Drug addiction, alcoholism, sadism, beastiality, mutilation, murder, vampirism, necrophilia,   cannibalism, not to mention a gamut of sexual goodies. Shall I go on?
- How did it end?
- If it had ended, we would not be here.”

The Legend of Hell House bygger på Richard Mathesons roman Hell House från två år tidigare. Han ligger även bakom filmens manus som han valde att tona ner när det kom till grafiskt våld och utstuderade sexuella sekvenser, istället valde han att lägga all krut på filmens atmosfär. Det gjorde han helt rätt i (även fast det inte skulle ha skadat med några groteska våldsdåd och omotiverade nakenscener) och filmen fullkomligt dryper av en blytung ödesmättad stämning. Bakom standardberättelsen i The Legend of Hell House där ett gäng individer med olika förmågor ska spendera en tid i ett spökhus, finns en väldigt bra bakgrundhistoria, en historia vi får berättad för oss under de femton första intensiva minuterna. Det sägs i filmens början att Helveteshuset är Mount Everest när det kommer till hemsökta hus och där slår de huvudet på spiken för aldrig tidigare i en liknande film har jag varit med om att det händer så mycket under så kort tid.

“What's to tell? The house tried to kill me; it almost succeeded.”

Utspelningsplatsen är strålande med en ständigt tjock dimma som omfamnar det gigantiska huset och inomhus finns allt som hör genren till. Gammeldags gotisk inredning med spindelväv som hänger på de gamla statyerna och tavlorna, det genomförs seanser, dörrar öppnas och smälls igen av sig själva, saker förflyttar sig, vinden viner i knutarna och till och med en ettrig svart katt kommer på besök. Regissören och manusförfattaren bevisar att det inte är det som syns som är det otäcka utan det vi bara kan ana. Filmen innehåller knappt några blodiga scener utan istället är det ljud och ljussättning som bidrar till den grymma atmosfären. Det finns mängder av snyggt utförda scener som får mig att sitta som på nålar, inte för att det är särskilt otäck utan för att allt är så förbannat snyggt och effekterna är imponerande. Det schyssta kameraarbetet och de finurliga vinklarna ger publiken en känsla av att någon eller något ständigt iakttar dem och det är ett billigt men ack så effektivt knep. Alla medverkande är som skapade för att vara med i The Legend of Hell House fast favoriten är ända Dr. Barrets kåta fru som påverkad av husets oanade krafter utbrister ”Touch me, or I’ll find someone who will”, utan att det blir komiskt.  The Legend of Hell House är en perfekt spökfilm som innehåller allt man kan tänka sig, förutom synliga spöken, och det är en av de allra bästa av sitt slag. Med andra ord, britterna visar ännu en gång hur en spökfilm ska göras ordentligt och The Legend of Hell House är en film du inte bör missa om du är en älskare av genren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar