tisdag 22 november 2011

Lady Snowblood: Blizzard From the Netherworld (1973)



”Jag minns…när jag föddes. Jag såg allt. Jag ser den synen även nu. Därför är min mors agg även mitt. Denna hämnd är min hämnd.”

Året är 1873 och Sayo och hennes man är på väg till en liten by där de ska slå sig till ro. Fyra lurendrejare stoppar dem och mördar brutalt hennes älskade. De tar Sayo till fånga och utsätter henne för övergrepp. När hon lyckas ta livet av en av männen hamnar hon på anstalten Hachioji i Tokyo. Förblindad av hat ligger hon med så många män hon kan i hopp om att bli gravid och föda ett barn som kan utkräva hämnd. Året efter föds Yuki och Sayo dör vid födseln. Tora, en av de många fängslade som stod modern nära, tar Yuki till munken Dokai som lär henne allt han kan om hämnd och hur hon hanterar ett svärd. Efter en hård uppfostran växer Yuki upp och blir lönnmördaren Lady Snowblood. Hennes enda mål är att utkräva hämnd på de återstående tre som låg bakom hennes familjs död.

”Man hugger inte mot en död mans grav och hans blommor utan anledning.”

Lady Snowblood, eller Shurayukihime som är originaltiteln har många likheter med Lone Wolf and Cub serien. Det är samma man som ligger bakom de båda mangaserierna och i Lady Snowblood tar Kazuo Koike upp ett liknande tema om heder och hämnd. Nu har jag inte sett Lone Wolf and Cub-filmerna utan bara den amerikanska versionen, Shogun Assassin (recension HÄR) men Lady Snowblood blev jag enormt imponerad av. Allt är så oerhört vackert. Miljöerna är som tagna ur en vuxen saga och det pastellfärgade blodet som bokstavligen sprutar likt fontäner är en fröjd att se. Det är inte svårt att hitta likheter med Quentin Tarantino’s hämndsaga Kill Bill. Allt från att dela upp filmen i kapitel till användandet av titelmelodin, Flower of Carnage. Det spelar i och för sig ingen roll då bägge filmerna är förbannat bra, dock föredrar jag Lady Snowblood före Kill Bill. Har ni ännu inte bekantat er med vackra Meiko Kaji så ta och gör det för detta är riktigt bra på alla tänkbara vis. Njutafilms har släppt filmen och dess uppföljare och du kan hitta den lite överallt för under hundralappen. Så vad väntar du på? Gå och köp!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar