tisdag 28 januari 2014

Sleepwalker (2000)




Allt är frid och fröjd hemma hos familjen Hansson och de gör sig redo för att flytta till deras nya drömvilla, men allt förändras under en natt. När pappa Ulrik sköljer ner ett gäng sömntabletter med ett glas vin och går till kojs händer det otänkbara. Ulrik vaknar nästa dag i sin säng som är indränkt i blod och familjen är borta. Hans minne är blankt och när Ulrik inser att han går i sömnen blir han osäker på om han själv är involverad i sin familjs försvinnande. Han tar hjälp av sin sprillans nya videokamera, ställer in den på nightshot och tejpar fast den på axeln för att se vad det är som han egentligen pysslar med nattetid…

”Tror ni att man kan begå en ond handling i sömnen?”

När Sleepwalker kom så tyckte jag att den var riktigt läbbig och dessutom hade jag en crush på Tuva Novotny efter att ha följt hennes äventyr i tv-såpan Skilda Världar. Jag tycker att Novotny är en bra skådespelerska men i Sleepwalker är hon ingen direkt tillgång. Hon är ganska vissen och spelar över, förutom under de mer intensiva partierna. Däremot är huvudpersonen Ralph Carlsson som spelar pappa Ulrik väldigt bra. Jag har alltid tyckt om honom som skådespelare just för att hans personporträtt oftast känns genuina och trovärdiga.

”Oftast rör det sig om rent mekaniska upprepningar av rutinsysslor, sånt som man gör i vaket tillstånd. Man går på toaletten, städar, sätter sig vid tvn. Det är endast i sällsynta fall det rör sig om mera extrema typer av aktiviteter.”

Sleepwalker känns som en film från åttiotalet och även fast dialogen och skådespeleriet ibland är lite taffligt så har långfilmsdebutanterna, manusförfattaren Johan Brännström och regissören Johannes Runeborg, lyckats skapa en tät och ett ofta riktigt spännande svenskt mordmysterium. Det görs inte överdrivet många skräckfilmer i Sverige så när de dyker upp är det bara att tacka och ta emot, även fast de sällan är några höjdare. Nu är inte Sleepwalker (som under inledningen visar ett kort klipp från den svenska splatterrullen Evil Ed) en renodlad skräckfilm utan mer en thriller med found footage och deckarinslag men resultatet blir för det mesta lyckat. Första timmen är riktigt spännande och det läggs ett snyggt pussel med en förvirrad man i centrum. Slutet irriterar säkert vissa men jag tyckte att det funkade, även fast det under eftertexterna blir lite väl övertydligt. Sleepwalker är inte särskilt läbbig men den har en skön stämning och jag tyckte att den var mycket bättre än vad jag befarade, min sambo tyckte precis tvärtom.

4 kommentarer:

  1. Skönt att se någon mer än jag som gillar filmen. Tycker både denna film och Det Okända som släpptes samma år fick alldeles mycket skit kastat på sig då dom släpptes. Kanske inte riktigt funkar idag men då dom kom var dom båda helt suveräna.

    SvaraRadera
  2. Det Okända gillar jag med skarpt. Såg den för några år sedan igen och tyckte fortfarande om den även fast den inte var lika otäck som jag tyckte när den kom. Norska Villmark, som kom i samma veva som Det Okända är ett tips om du inte sett den än!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte sett. Tack för tipset. Har du sett de Norska filmerna Fritt Vilt? Någonting att ha? Såg att alla tre fått bra betyg så vet inte riktigt hur jag kan ha missat dom.

      Radera
  3. Ja, jag har sett alla tre. Minns inte särskilt mkt av dem mer än att jag gillade dom så de är absolut värda att kolla upp! Här kan du läsa min korta recension av den tredje delen: http://deadmoonnight.blogspot.se/2011/05/fritt-vilt-iii-2010.html

    SvaraRadera