Bankmannen Andy Dufresne blir oskyldigt anklagad för morden
på sin fru och hennes älskare. Hans dom blir två gånger livstids fängelse, utan
någon chans till att bli benådad. 1947 kommer Andy till Shawshank fängelset.
Sakta knyter han en livslång vänskap med fången Red som redan avtjänat tjugo år
av sitt livstidsstraff. Shawshank styrs av den ondskefulla fängelsedirektören
Samuel Norton och den aggressiva fångvaktaren Byron Hadley. För att göra
vistelsen så uthärdlig som möjligt för sig själv och de andra fångarna hjälper
han fängelsepersonalen med deras ekonomiska bekymmer och med att hitta kryphål
i den tjocka lagboken. Andy har dock en baktanke med sina handlingar som ger
honom en gnutta hopp, hopp om att finna sin nyckel till frihet.
”I’m innocent, just like everyone else here.”
Det finns mängder av recensioner av The Shawshank Redemption
(eller Nyckeln Till Frihet som den
heter här hemma i Sverige) runtomkring på nätet och det finns egentligen inte mycket
mer att tillägga. Anledningen till att jag överhuvudtaget låter filmen få ta
upp plats här på bloggen är att jag har gett mig själv uppdraget att läsa och
se, om inte allt, så i varje fall det mesta som Stephen King har skrivit eller
ligger till grund för.
The Shawshank Redemption bygger på Stephen Kings långnovell Rita Hayworth and the Shawshank Redemption
(Vårbedrift från Sommardåd) som ingår i hans novellsamling Different Seasons. Filmatiseringen blev regissören Frank
Darabonts stora genombrott och genererade fler filmatiseringar av Kings verk
med The Green Mile och senast The Mist (recension HÄR). Darabont
inledde sin karriär som filmstuderande med att filmatisera Kings novell The Woman in the Room som han fick lov
att göra kortfilm av för en dollar (en s.k. dollar baby). Många av Kings
historier har köpts av andra filmstuderande regissörer för samma summa med det
enda kravet att King själv äger rättigheterna och att filmerna aldrig ska göras
med intentionen att tjäna pengar på dem. Dessutom ska en kopia av filmen
skickas till King själv. Darabonts kortfilm gjorde intryck på King och av
Darabonts hittills fem långfilmer är det bara två av dem som inte har någonting
att göra med författarens verk. Darabont äger emellertid rättigheterna till The Long Walk (boken recenserar jag HÄR)
och korthistorien The Monkey som han
själv säger skall göras till film i framtiden, så samarbetet mellan de båda är
långt ifrån över.
”I had to come to prison to be a crook.”
Att The Shawshank
Redemption ligger på första plats över de bästa filmer som någonsin har
gjorts på imdb är ett skämt. Visst, det är en bra historia men att den blivit
hyllad världen över som ett mästerverk är lite att ta i. I ärlighetens namn är
det inte en särskilt originell historia och den innehåller de flesta klichéer
som genren har att erbjuda. Det är absolut inget fel i det men själv föredrar
jag de fängelsefilmer som inte tar sig själva på för stort allvar och om de nu
vill göra det ser jag hellre på kvalitetsserien Oz. Till och med männen och kvinnorna på Oscarsgalan förstod att The Shawshank Redemption inte var något
storverk när den av sina sju nomineringar håvade hem nada. Jag har aldrig varit
någon större gillare av Tim Robbins och även fast han sköter sig alldeles
utmärkt här är det något med honom som gör att jag aldrig imponerats av mannen.
Samma sak gäller för Morgan Freeman (han har i och för sig en fantastisk
berättarröst) som jag någon gång under tvåtusentalets början inte klarade av
att se i tv-rutan längre. Likt Samuel L. Jackson dök han upp i vad som kändes
som var och varannan film och nu upplever jag honom mest som en uttjatad kliché
av sig själv. I The Shawshank Redemption
gör de båda (och resten av skådespelarensemblen med för den delen) dock väldigt
bra ifrån sig men det hjälper inte den ofta haltande historien. I bokform
fungerade den hundrasidiga berättelsen alldeles utmärkt (även fast det inte är
en av mina favoriter) och jag sträckläste den i sällskap med en god islaywhisky.
Filmatiseringen håller sig väldigt trogen förlagan och det är inte mycket som
har ändrats men jag kan inte annat än att tycka att filmen känns något onödig. Det
är inte särskilt konstigt att The
Shawshank Redemption har lyckats hitta sig in i publikens hjärtan då den
berättar sin gripande historia om vänskap, mod, längtan och svek. Det är sådant
som tilltalar den stora publiken och så kommer det nog alltid att vara. Det är
klart som korvspad att The Shawshank
Redemption är en bra historia, det är en fängelsefilm med klass men om man
tycker att detta är den bästa film som gjorts så kan man inte ha sett mycket av
den varan i sitt liv. Ibland känns filmen ganska seg, något som jag aldrig
upplevde när jag läste boken. Jag vet att många av er som läser detta
förmodligen inte håller med mig om att detta kanske är en av tidernas mest
överskattade filmer och det är okej, varje människa har rätt till sin egen
åsikt men gör mig en tjänst. Läs boken (och se mer film) innan du rankar The Shawshank Redemption som en av de
bästa filmer som någonsin har gjorts.
Hur många gånger har du sett filmen då? Jag håller till viss del med dig, men första gången man såg den, när man inte visste vad som skulle hända, då var den riktigt bra. Och den är ju knappast ny längre, man får tänka på hur den är jämfört med andra filmer av sin tid.
SvaraRaderaJag har inte sett den särskilt många gånger, andra eller max tredje gången jag såg den nu. Jag tyckte inte att den var särskilt bra första gången jag såg den heller och har aldrig förstått storheten. Novellen är inte heller en favorit bland Kings verk men som sagt, jag förstår varför folk gillar den så mycket...
SvaraRadera