fredag 1 augusti 2014

American Mary (2012)




Mary pluggar till kirurg. Hon är en lovande student men har problem med att finansiera studierna. Hon söker jobb på en strippklubb men arbetsintervjun avbryts när hon blir erbjuden femtusen dollar för att använda sina kirurgiska kunskaper för att sy ihop en man med anknytning till klubben. Hennes flinka fingrar blir vida kända och en besynnerlig kvinna (som med hjälp av kirurgi ändrat sitt utseende för att se ut som Betty Boop) ber om hennes expertis för att hjälpa en väninna att förvandlas till en mänsklig docka, till en stor summa pengar förstås. När Mary blir bjuden på en fest hos kirurgeliten och blir drogad och våldtagen av hennes lärare säger hon upp sig från studierna och börjar planera en gruvlig hämnd.

”This is about you and how you can best express yourself to the world. There are numerous procedures outlines here, but please, don’t feel limited to them. The most important thing is that you’re happy and comfortable with yourself. I know you may have come up against some harsh criticisms and judgements in the past. But you can feel confident that you’re free of all such notions here. I can assure you that you’ll receive your procedure in a safe and supportive environment. And at a reasonable cost. It is difficult to put a price on feeling complete, though. Isn’t it?”

American Mary är en av de filmer som gjorde entré förra året som har varit på min att-se-lista men det blev aldrig av att jag såg den. Jag hade först tänkt att vänta på att Njutafilms skulle släppa den (i augusti) men när jag ramlade över den på en vinylbutik i Malmö för fyrtio spänn så slog jag till direkt. För regin står de omtalade identiska tvillingsystrarna Jen och Sylvia Soska som för några år sedan skapade undergroundhitten Dead Hooker in a Trunk och efter att jag äntligen sett American Mary så blev jag minst sagt nyfiken på att även ge den en chans.

”Practice makes perfect, and surgeons or whatever it is I do now, can’t afford to make mistakes.”

American Mary slänger de flesta uttjatade klichéerna åt helvete och även fast jag har läst en hel del om filmen tidigare så var den långt mycket bättre än jag väntat mig. Katharine Isabelle (från den strålande varulvsrullen Ginger Snaps) är fruktansvärt bra i rollen som den iskalla, farliga, sexiga och riktigt bad ass Mary. En bisarr upptakt av tillsynes orelaterade händelser sammanlänkas till en otroligt tillfredsställande historia. Det är lätt att avfärda American Mary som ännu en i raden av tortyrporrsrullar som envisas med att dyka upp på filmmarknaden men den förtjänar inte ens en plats i genren. American Mary är inte en skräckfilm utan ett becksvart och blodigt drama som blandar svart humor och fasansfulla och tragiska händelseförlopp i en perfekt kompott. Det kunde lätt ha blivit en blodsdrypande explicit mardröm men istället så väljer de regisserande och manusskrivande systrarna noggrant ut vad publikens ska få se och vad som ska lämnas åt fantasin. Den kanadensiska duon Soska visar med American Mary att de definitivt har en framtid i filmindustrin. American Mary är utan tvekan en av de bästa filmer jag sett på väldigt länge och får absolut inte missas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar