måndag 3 oktober 2011

Rope (1948)



Victoriateatern i Malmö är en mycket behaglig lokal och ett av de mest genuina ställen vi har i staden. Där har jag varit på picknickkonserter med Eldkvarn och den lokala förmågan Andi Almqvist. Jag har druckit vin och ätit god mat samtidigt som jag sugit i mig atmosfären. Klockan är 12 och det är picknickbio. Victoriateaterns Retro Films är en filmklubb som visar äldre klassiker och idag var det dags för Alfred Hitchcock’s Rope från 1948. Detta passade alldeles utmärkt då jag och min sambo nyligen börjat gå igenom regissörens gigantiska filmkatalog. För min sambo är det första gången hon ser Rope, för mig är det första gången jag ser en Hitchcockfilm på bio och det är något jag alltid velat uppleva.

Hitchcok i Neon
Två unga män stryper sin klasskamrat för spänningens skull. De bjuder sedan in vänner och familj till offret samtidigt som de förvarar liket i en kista i samma rum. Deras gamla lärare Rupert är dock smartare än vad de trott och paranoian är snart deras nytillkomna middagsgäst.

Rope är filmad i tio tagningar och är Alfred Hitchcock’s första långfilm i färg. Det är ett kammarspel som trots sin höga ålder fungerar bra än idag. Som vanligt när det kommer till Hitchcock’s filmer innerhåller Rope bra skådespeleri, särskilt av den alltid lika pålitliga James Stewart. Det är inte en av mina favoritfilmer av Hitchcock men det är ett intressant experiment. Det krävs skicklighet för att hålla intresset uppe när allt utspelar sig i ett rum och den skickligheten besitter definitivt Hitchcock.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar