14 september 1989. En pojke flyr genom skogen
och springer rakt ut på vägbanan. En lastbil viker undan och kör istället ihjäl
föräldrarna till en annan pojke som lättar på trycket vid vägkanten.
19 år senare återvänder den flyende pojken Kai,
som nu är en vuxen man, till sitt barndomshem då hans mor avlidit och
efterlämnat sitt hus till honom. Kais intentioner är att bränna ner det
fallfärdiga huset men blir stoppad av barndomsvännen Sara, som nu arbetar som
polis. Kai tar in på ett hotell (inte helt olikt det i Twin Peaks) men
konstiga saker sker runt omkring honom och han plågas av sina fruktansvärda
barndomsminnen. Kai är inte önskvärd i staden och när ett par frilufsare
försvinner faller all fokus på Kai. Det är någonting med huset, någonting som
drar Kai till sig, mot hans vilja.
”Skriket finns i skogen”
Skjult, eller Hidden som är filmens engelska titel är regissören och
manusförfattaren Pål Øies
andra film. Hans debutfilm Villmark var en mycket imponerande rysare som
tagit stor inspiration från den norska filmklassikern De Dødes Tjern. Skjult
är ännu mer imponerande och är så mycket mer än bara en vanlig skräckfilm.
Filmen hittar inspiration från lite varstans och lånar från filmer som Twin
Peaks, The Changeling (recension HÄR), The Shining och Suspiria
utan att det blir kliché eller efterapning. Skjult har en egen historia
att berätta som sakta men säkert lägger färdigt sitt pussel. Först och främst
är Skjult en psykologisk thriller om en människas mentala sönderfall men
titt som tätt vävs små skräckelement in i filmen. Skjult innehåller
många riktigt effektiva scener och stämningen är rakt igenom blytung. Filmens
foto är fantastisk och inspelningsplatserna adderar till filmens otäcka
atmosfär. Det fallfärdiga gamla huset, den norska skogen och Kristoffer Joner i
huvudrollen gör filmen, tillsammans med ett lysande manus, till en av de bästa
filmer som kommit från Skandinavien på väldigt länge. Dialogen är sparsam och
tempot går framåt i sakta mak men Skjult är en väldigt bra film som
förmodligen och tragiskt nog gått många filmälskare förbi. Pål Øie är en regissör att
hålla ögonen på i framtiden då det han har presterat hittills är bättre än vad många skandinaviska filmskapare presterat under hela sina karriärer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar