lördag 14 juli 2012

Friday the 13th (1980)



Sommarkollot Camp Crystal Lake är på väg att öppna igen efter att det varit stängt i över 20 år. 1957 drunknade en liten pojke vid namn Jason när några lägerledare valde att ha sex istället för att vaka över den lilla pojken i plurret. Året efter mördas två lägerledare och kollot stängs. Många försök gjordes genom åren att öppna stället igen men någonting satte hela tiden käppar i hjulet. Nu, 1980 är det dags för ytterligare ett försök och några ungdomar förbereder och städar upp området innan portarna öppnas för en ny skara barn. Det blir dock inte som de tänkts sig utan lägerledarna får uppleva ett skräckfyllt dygn då de en efter en faller offer, på de mest fruktansvärda sätt, för en galen mördare.

“Kill her, Mommy! Kill her! Don't let her get away, Mommy! Don't let her live!”

Jag tröttnar aldrig på att se om någon av Friday the 13th filmerna och när dagen i ära faller in är det ett perfekt tillfälle att återbesöka valfri del i serien. Då min sambo inte har sett mer än ”den när dom är i stan” tyckte jag att det var lika bra att låta henne bekanta sig med filmen som startade allt. Filmen där vi får reda på hur allting började och där vi får träffa modern till allas vår favoritmassmördare Jason. 

“You're doomed! You're all doomed!”

Ni som känner mig eller följer min blogg kan inte ha undgått att uppmärksamma att jag är ett stort fan av filmserien och jag kan inte räkna på mina fingrar och tår hur många gånger jag sett filmerna. Det finns nog heller ingen som har något som helst intresse av skräckfilm som har kunnat missa att se i varje fall någon del i filmserien. Alla vet ju vid detta laget att detta inte är en Jasonfilm (den enda tillsammans med del 5 där han inte innehar huvudrollen) utan att det är hans förkrossade och galna moder, Mrs. Voorhees, som springer runt och mördar oskyldiga ungdomar. Den första delen tillhör inte mina favoriter i serien men utan den första filmen skulle vi aldrig ha blivit introducerade för vår hockeymaskprydda vän. Det betyder inte att jag inte uppskattar den, tvärtom det är en förbannat bra slasherfilm. Musiken signerad Harry Manfredini är numera klassisk och specialeffekterna av Tom Savini är som vanligt mycket bra. Man kunde inte tro att Kevin Bacon bara några år senare skulle gå vidare och bli flickfavorit i Footloose och sedan medverka i storfilmer som Sleepers och Mystic River eller i personliga favoriter som Tremors och Flatliners. Jag har alltid tyckt att Bacon är en gedigen skådespelare och det är kul att se honom här i en tidig roll och i filmens kanske mest minnesvärda dödsscen. Friday the 13th är en tidlös skräckfilmsklassiker som är väl värd att återbekanta sig med lite då och då när datumet infaller. Dessutom är det en bra introduktion till filmserien som aldrig verkar vilja ta slut!

Här kan ni läsa mina recensioner av del 3, 4 och 8 i serien


2 kommentarer:

  1. Good review! Solid horror movie, some of the sequels weren't that bad too...except Jason X. Thought that was a tough sit. Haha.

    SvaraRadera
  2. Thanks! My favourite is part 4 though! I was thinking of rewatching Jason X actually to see if it's as bas as I remembered it to be...

    SvaraRadera