”- What do you want? Tell me. - I want to hear
about it. - Hear about what? - The stories. Everything. - What everything? - Everything
they’re afraid to show us in school. You were there. You did those
things. No one can tell it better than you. That’s all
I want.”
Todd Bowden är sexton år gammal, han lever i en välbärgad
familj med en mamma och pappa som älskar honom och hans betyg tyder på en
strålande framtid. Men han bär på en mörk hemlighet, en hemlighet som sträcker
sig ända tillbaka till Tyskland och andra världskriget. När det är temavecka om
förintelsen i skolan blir den unga mannen fascinerad och läser vidare om
krigets fasor på biblioteket. En dag när Todd sitter på bussen hem från skolan
stiger en gammal man ombord, en man Todd känner igen från historieböckerna. Det
är en sjuttiofemårig äldre herre vid namn Kurt Dussander eller Arthur Denker
som han numera kallar sig. Han är en nazistisk krigsförbrytare som är efterlyst
runt om i världen för de fruktansvärda dåd han begått. Todd tvingar mannen att
berätta allt han gjort och varit med om under kriget i utbyte mot att han inte
anmäler honom till polisen. En inre ondska griper tag om Todd och hans
fascination för vad han får berättat för sig tar alltmer över hans
tankeverksamhet. Det öppnar mörka dörrar för dem båda, dörrar som aldrig går
att stänga igen.
”Men Dussander hade
alltid kallat honom ”pojke”. Bara pojke. Föraktfullt. Anonymt. Ja, just det,
anonymt. Lika anonymt som ett serienummer i ett koncentrationsläger.”
Apt Pupil (Sommardåd)
är en väldigt bra historia och en av de bästa jag läst av Stephen King. Det kan
mycket väl vara det mörkaste författaren någonsin har skrivit, och det säger
inte lite. Apt Pupil ingår i hans
novellsamling Different Seasons, tillsammans
med de tidigare filmatiserade Stand by Me
(recension HÄR) och The Shawshank
Redemption (recension HÄR). Det har länge varit på gång med en
filmatisering av novellen men det har alltid kommit någonting emellan. När det
blev klart att Bryan Singer skulle sitta i regissörsstolen sålde Stephen King
filmrättigheterna för en dollar. Efter det att Anthony Hopkins tackade nej till
rollen som Dussander gick arbetet till Gandalf, förlåt Ian McKellen. Singer
kunde inte ha valt en bättre man för rollen då McKellen är som skapad för att
spela den nazistiska krigsförbrytaren. Efter det att jag avslutade novellen i
morse har jag varit ivrig att se filmatiseringen och det dröjde inte många
timmar innan jag placerade filmen i dvd-spelaren.
”Han gillade
Dussanders sätt att vädja, det sättet som de en gång hade vädjat till honom.”
Allt händer väldigt fort i filmen om man jämför med boken
men tack vare McKellen och Brad Renfro som spelar Todd blir allting väldigt
lyckat. Deras två känslokalla personporträtt är otroligt bra och deras samspel
är alldeles utomordentligt. Renfro var en förbannat bra skådespelare och agerar
rollen som den ondskefullt manipulativa Todd med en otrolig trovärdighet. Det
är tragiskt att denna unga skådespelare bara hann bli tjugofem år gammal innan
hans liv tog ett abrupt slut i en överdos. Filmatiseringen av Apt Pupil är en snällare variant av
boken och även fast det fortfarande är ett provokativt ämne saknar jag mycket
av novellens våldsamma och mörka natur. Allt det grymma som beskrivs i boken är
rejält nedtonat och Todds möten med ”vinalkisarna” är helt borttagna. Det är
emellertid inte filmens största problem. Bokens våldsamma slut är helt borttaget
och skedet fram till crescendot är till viss del ändrat. Även fast det inte är
ett lyckligt slut i ordets rätta mening är det ingenting mot var boken hade att
erbjuda. Det är inte första gången detta händer i filmatiseringarna av Kings
verk, Cujo (den recenserar jag HÄR)
är ett annat bra exempel och jag förstår inte varför det ska vara så svårt att
följa Kings vision fullt ut och låta filmerna få sluta på samma vis. Om man nu
ska trilskas med att göra en massa nyinspelningar kan man börja med alla de
filmer som helt bortser från förlagornas slut, då kan jag se en mening med dem.
Även fast Apt Pupil inte kommer i
närheten av boken måste jag ända få lov att säga att det är en lyckad
filmatisering och för det har vi Singers skickliga regi och de två
huvudrollsinnehavarna att tacka för. Men jag kan inte sluta att irritera mig
något fruktansvärt på att Singer inte kunde följa historien hela vägen, hur
svårt ska det vara?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar