Dr. Norman Boyle, hans fru Lucy och deras son Bob flyttar
temporärt från deras lägenhet i New York till ett stort hus (som ligger i
anknytning till en förfallen kyrkogård) i utkanten av Boston. Mannen i
hushållet har fått i uppdrag att slutföra jobbet (vad det nu är framkommer inte
riktigt) som hans kollega Dr. Petersen aldrig avslutade, då hans liv tog en
tragisk vändning. Dr. Petersen blev alltmer besatt av den galna
kirurgen Freudstein som under 1920-talet utförde fruktansvärda experiment
i samma hus som Petersen bodde i. Hans efterforskningar fick ett
abrupt slut och han tog sitt eget liv genom att hänga sig i stadens
bibliotek. Till samma hus har nu familjen Boyle flyttat. Mystiska
händelser avlöser varandra i deras nya hem. Knarrande ljud och barngråt hörs
från husets alla hörn och Bob spenderar mer och mer tid med sin nya flickvän
Mae (som ingen annan kan se) som varnar honom för att stanna kvar i huset. När
familjen väl inser att de måste lämna Boston bakom sig så fort de bara kan är
det redan för sent. Någonting fruktansvärt gömmer sig nere i källaren och hans
namn är Dr. Freudstein.
”Call
it what you will but it’s always been Freudsteins house.”
Lucio Fulci är den största och första anledningen till
att jag blev (och fortfarande är) förälskad i den italienska skräckfilmen.
The House by the Cemetery är förmodligen den film jag sett flest gånger av
de närmare sextio filmer som regissören levererade innan han tragiskt avled
1996. Jag och en kompis såg The House by
the Cemetery, under våra sista år som tonåringar, om och om igen och
jublade lika mycket varje gång fladdermusen dök upp eller när barnflickan fick
sin hals avskuren likt en brödskiva. Vi imiterade den irriterande pojken Bob
och filmen var det största samtalsämnet under helgens bravader. Kopian jag ägde
var en svensk vhs-utgåva med felstavad filmtitel men den var i alla fall
oklippt. De andra filmerna av regissören som gavs ut av det svenska filmbolaget
var alla sönderklippta. Inte en droppe blod sågs till och karaktärer försvann
ur filmerna utan att det gavs någon förklaring varför. Nu är detta problem ett
minne blott och de flesta av de filmer som fascinerade mig som tonåring finns
nu att få tag i helt oklippta, utan några större besvär.
The House by the
Cemetery är den sista delen i Lucio Fulcis filmtrilogi "Death
Trilogy" (döden är förvisso ett ständigt återkommande tema i hans
filmer), de andra två är City of the
Living Dead och The Beyond.
Tillsammans med Zombie Flesh Eaters
och The New York Ripper är dessa
filmer anledningen till att Fulci fick det passande smeknamnet ”The Godfather
of Gore”. Fulci har regisserat de flesta av filmens genrer med ett oftast gott
resultat men han kommer nog för alltid vara främst förknippad med dessa verk.
De många och långa våldscenerna avlöser varandra och även fast de blodiga
inslagen inte är lika många som i ovan nämnda filmer gör de sig påminda under
fladdermusattacken eller när mäklaren kommer på besök.
“Ann?
Mommy says you're not dead. Is that true?”
Det första vi får se i The House by the Cemetery är ett par bröst. Några minuter senare
har kvinnans huvud blivit genomborrat av en kökskniv efter det att hon
förskräckt fått syn på sin pojkväns lemlästade kropp. Vad som sedan följer är
en ganska okomplicerad (för att vara Fulci) historia som blandar slashergenren
med spökfilmen på ett högst tillfredställande sätt. Visst finns det logiska
luckor lite här och där men det är ingenting som stör. Många av Fulcis filmer
känns som surrealistisk konst. Varje gång man ser dem upptäcker man nya nyanser
eller underförstådda meningar. Man finner ny symbolik och de allra enklaste
historierna utvecklas till komplicerade hjärnnötter, vare sig det finns en
logisk förklaring eller inte.
Kompositören Walter Rizzati står för det pianobaserade
ljudspåret och även fast han inte är någon Fabio Frizzi fungerar Rizzatis musik
alldeles utmärkt. Den inledande melodin påminner starkt om det klassiska
musikstycket Adagio och sätter den
drömska stämningen i filmen. Fulcis regi är strålande och som vanligt lägger
han mycket fokus på karaktärernas kroppsspråk och zoomningar på övertydliga
detaljer, det är inte konstigt att hans registil ibland har jämförts med Sergio
Leones. The House by the Cemetery
delar flera likheter (om man nu vill leta efter dem) med Stanley Kubricks The Shining (som jag recenserar HÄR) och
om de är medvetna eller inte tänker jag inte spekulera i, det är två helt
skilda filmer som fungerar lika bra fast på helt olika vis. Pojken Bob (som har
världshistoriens kanske sämsta dubbning) och Danny i The Shining är båda två unga pojkar som flyr iväg från verkligheten
med deras låtsaskompisar, för dem båda två blir det deras räddning. Här är det
spöket Mae som försöker förhindra att Bob råkar illa ut och även fast historien
inte är på långa vägar lika utvecklad som i The
Shining är The House by the Cemetery
en grymt underskattad film bland ”seriösa” filmkritiker runt om i världen. Det
händer mycket konstiga saker i The House
by the Cemetery men det som ändå tar priset är när barnflickan Ann torkar
upp en stor blodpöl från golvet och när Lucy frågar vad hon gör får hon svaret
”I made coffee”, inga konstigheter. Catriona MacColl som även medverkar i de
två andra delarna i dödstrilogin passar som vanligt alldeles perfekt in, det
ligger en sårbar hinna över hennes karaktärer och The House by the Cemetery är inget undantag. Även fast The House by the Cemetery inte är den
bästa delen i filmtrilogin har den ändå en speciell plats i mitt hjärta som den
film som introducerade mig för dessa mäktiga våldsfilmer. Jag kan inte annat än
att känna mig lite avundsjuk på alla de människor som får stiga in i Lucio
Fulcis värld för första gången. The House
by the Cemetery är inte Lucio Fulcis bästa skapelse men det är en bra
introduktion till regissören och det är fortfarande en förbannat bra film!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar