Framtidens Amerika har kollapsat och år 2017 (det står 2019 på filmomslaget) har jordens
tillgångar sinat och blivit en bristvara. De fattiga lever under vedervärdiga
förhållanden och de rika frossar i lyx. Media dirigeras med en hjärnhand och
allt censureras efter de nya normerna regeringen bestämmer. En sadistisk
tv-show (en våldsam variant av TV4s Gladiatorerna)
under namnet The Running Man är
omåttligt populär och invånarna blir hjärntvättade av bolaget ICS med
programledaren Damon Killian i spetsen, som styr programmet och dess innehåll.
Polisen Ben Richards vägrar att lyda order när han blir kommenderad
att kallblodigt avrätta en grupp hungriga medborgare under ett upplopp. Han
fängslas under falska anklagelser och blir satt i arbete i ett fångläger.
Tillsammans med några kamrater lyckas de fly och Ben beger sig till sin brors
lägenhet i hopp om att undkomma lagens korrumperade män. Hans bror är sedan
länge borta och istället bor den argsinta spanjorska Amber Mendez i lägenheten.
Ben tar henne som gisslan i hopp om att kunna fly utomlands men
rymningsförsöket misslyckas och han blir infångad. Programledaren Killian har
kommit på den geniala idén att låta straffade fångare delta i The Running Man och Ben blir tvingad
till att ställa upp som deltagare. Tillsammans med hans två vänner William och
Harold (även Amber blir inkastad i spelet efter det att hon gjort sig skyldig
till stöld) blir de levande måltavlor i ett spel på liv och död. Om de vinner
får de tillbaka sin frihet, om de förlorar mister de sina liv. Hack i hälarna
jagar mördarmaskiner dem som djur och deras chans för att överleva minskar för
varje sekund.
… Minus 100
och nedräkningen har
BÖRJAT…
The Running Man är väldigt löst baserad på en roman av
Stephen King som denne skrev under pseudonymen Richard Bachman. Boken (vars
svenska översättning är Den Flyende
Mannen) och filmen har inte mycket gemensamt förutom vissa händelseförlopp
och några av karaktärernas namn. Kings roman var en mycket spännande
paranoia-thriller som såg kritiskt på samhällets framtid. Någonstans i boken
skriver King att ”Han upptäckte att han
satt och bet sig i läpparna och tvingade sig själv att sluta med det”.
Precis så kände jag boken igenom och jag avverkade de tvåhundratjugosex sidorna
inom loppet av två dagar. I boken är Ben Richards en man i trettioårsåldern som
lever i fattigdom. Hans fru är tvungen att prostituera sig och deras blott
arton månader unga dotter ligger svårt sjuk i lunginflammation. För att rädda
familjens ekonomiska situation och deras dotter från en säker undergång ställer
han upp i tv-underhållningen Den
Springande Mannen. För varje timme han håller sig vid liv får familjen etthundra
dollar och om han klarar sig i en månad vinner han en miljard dollar. Ben flyr
från stad till stad och byter förklädnader och identiteter och fattiga
medborgare som tröttnat på hur samhället styrs erbjuder honom hjälp, andra
försöker att mörda honom för att själva tjäna en hacka. Filmatiseringen är en
helt annan historia, en lövtunn sådan med muskelberget Arnold Schwarzenegger i
huvudrollen som Ben Richards.
“You're lucky he didn't kill you, too. Or rape
you, then kill you. Or kill you, then rape you.”
The Running Man, i
händerna på regissören Paul Michael Glaser är ren underhållning, hjärndöd
sådan. 1980-talet kunde inte vara mer påtagligt än här. Det riktigt osar eran
med elektronisk musik, det fruktansvärda klädmodet och frisyrerna som
innehåller tillräckligt mycket hårspray för att permanent kunna ta kål på
ozonlagret. Det är en testosteronfylld actionrökare som hela tiden håller mig
skamligt underhållen och levererar allt jag kan önska mig från genren. Arnold
Schwarzenegger är perfekt i huvudrollen (även fast han inte är en nästan två
meter lång och spinkig figur som i boken) och han levererar så många oneliners
att i stort sett all hans dialog består av sådana. Jag har nog aldrig sett en
film som innehåller lika många käcka ordvitsar och som är så extremt usla på
ett högst tillfredställande och komiskt vis. The Running Man är förhållandevis våldsam och blodet sprutar ofta
och länge åt alla håll. Elakingarna som är hack i häl på Arnold och hans vänner
är riktigt festliga påhitt. Vi får bekanta oss med Buzzsaw (en
motorsågssvingande mc-knutte), Fireball (en flygande tosing med eldkastare), pensionerade
Captain Freedom (som liknar Freddy Mercury), Subzero (en ishockeyspelare med
sylvass klubba) och sist med inte minst Dynamo (en operasångare i
julgransbelysning). The Running Man går inte att jämföra med förlagan som är en
strålande Stephen King-historia. Men som en fristående film lyckas den däremot leverera
förbannat underhållande action och det är en av mina favoritfilmer med Arnold i
huvudrollen. Detta är fan så mycket mer underhållande än årets kioskvältare på
liknande tema, The Hunger Games. Dessutom
försöker filmen inte ta sig själv på för stort allvar utan väljer istället att ge
publiken totalt hjärndöd underhållning, precis så som jag vill ha det.
Guilty pleasure :D
SvaraRadera