torsdag 24 januari 2013

Honkytonk Man (1982)




Under en sandstorm i Oklahoma dyker Red Stovall upp hos sin syster och hennes familj, full som en alika. Red är en avdankad och alkoholiserad countrymusiker som fått ett erbjudande att provsjunga på Grand Ole Opry i Nashville. Efter mycket övertalning får fjortonåriga Whit, tillsammans med sin farfar, följa med på resan för att hålla ordning och agera chaufför åt sin morbror. För att finansiera resan spelar Red på syltor och hämtar hem gamla skulder. Det blir en händelserik och problematisk resa där fängelsebesök och sjukdom sätter käppar i hjulet, en resa som tillslut ska ta dem till countrymusikens Mecka – Nashville.

”Papa, please let me go with him! You heard him. He said I had talant. I could be a musician.”

Jag är smått manisk när det kommer till countrymusik. Ständigt återkommer jag till musiker som Jimmie Rodgers, Hank Williams, George Jones och Merle Haggard, men så har det inte alltid varit. Det var bara för ungefär fem år sedan som jag föll pladask för musiken som oftast får den oförtjänta jämförelsen med dansbandsmusik. Innan dess har jag undvikt countryn som pesten. Sist jag såg Honkytonk Man gillade jag den inte något nämnvärt. Då lyssnade jag nästan uteslutande på death- och black metal och country var så långt borta från denna tuffa musik som det var möjligt. Då var jag en av dem som kallade musiken för dansband. Detta var länge sedan och nu har jag vidgat mina vyer och lyssnar på allt från svenska visor och jazz till stenhård djävulsmusik. Jag hittade soundtracket till Honkytonk Man på vinyl för en krona och samtidigt som jag sorterade i min skivsamling passade jag på att lyssna igenom plattan. Det dröjde inte många låtar innan jag fick ett innerligt sug att se filmen igen och min sambo var inte sen med att haka på.

”It’s a sad state when a man can’t buy a woman for his own boy.”

Nu har jag skrivit om musik länge nog men saken är den att Honkytonk Man är en film om förälskelsen till musiken och i detta fall countryn. Clint Eastwood står för regin och spelar huvudrollen som den försupna Red. Systersonen spelas av hans riktiga son Kyle och det är inte särskilt konstigt att kemin dem emellan är väldigt bra. Honkytonk Man är en varmt berättad historia som är vemodig (utan att bli för sentimental,) rolig (Clint Eastwoods minspel passar utmärkt under de mer komiska inslagen) och en väldigt fascinerande berättelse. Eastwood vet precis vilka knappar han ska trycka på för att få publiken berörd av Red, Whit och människorna runtomkring. Det är en känsloladdad roadmovie där Whit får agera vuxengestalt åt den egotrippade men ändå godhjärtade Red och deras fartfyllda färd mot Nashville innehåller allt från tjurfäktning, besök på ett horhus till ett misslyckad rån.

”- Uncle Red, don’t you think you have a problem with your drinking?
- Only when I can’t get it.”

Musiken i Honkytonk Man är, även om den kanske inte tillhör toppskiktet inom countrymusiken, väldigt bra och passande och det är kul att höra Eastwood ta ton. Jag kommer på mig själv med att nynna på titelmelodin under tiden jag i detta nu försöker att sammanfatta filmen. Låten Honkytonk Man blev inspelad av Marty Robbins (som sjunger den tillsammans med Eastwood i filmen) och låten blev en hit både i USA och Kanada och hamnade högt upp på radiostationernas listor i de båda länderna. Robbins medverkan i filmen blev hans sista och han avled i sviterna av en hjärtattack några veckor innan det att filmen fick sin premiär. Honkytonk Man tillhör inte en av Eastwoods kändaste filmer och det är synd då den är väldigt bra. Honkytonk Man är så långt man kan komma från de krutosande västernfilmerna eller de hårdkokta snutfilmerna men Clintan kommer undan med det mesta just för att han är coolheten personifierad, till och med som smörsjungande countrymusiker. 

Clint Eastwood och Marty Robbins framför Honlytonk Man

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar