Laura Mars är det hetaste namnet bland New Yorks
modefotografer. Hennes kamera skildrar sex och våld och den kontroversiella
stilen både upprör och beundras. Under en vernissage når nyheten Laura att
hennes förläggare blivit mördad. Laura börjar få syner. Hon ser vad en mördare
ser, en mördare som tar livet av hennes vänner i en rasande fart med hjälp av
en isklyvare som genomborrar offrens ögon. Polisen John Neville förstår snart
att Laura själv står på tur och tillsammans försöker de klura ut vem mördaren
är innan det är för sent.
”Senseless violence, unrelenting, inexcusable,
hateful violence, is once more unleashed.”
Jag har inte sett Eyes of Laura Mars (eller Ögon som är titeln i Sverige) sedan en
sen kväll på tv, någon gång för säkert femton år sedan. Då tyckte jag att det
var en väldigt fascinerande film och jag minns att jag särskilt tyckte att
sekvenserna där Laura Mars i skräck ser morden begås, var riktigt läbbiga. En eftermiddag
när jag gick veckans obligatoriska vinylrunda ramlade jag över filmen i Malmös
(tillsammans med Lilla Torgs Seriemagasin och Vinylskivor) bästa skivaffär,
Rundgång, för en femtiolapp och lyckan var gjord.
Eyes of Laura Mars
har ett manus av John Carpenter som samma år skrev och regisserade den
bortglömda tv-filmspärlan Someone’s Watching Me! För regin står Irvin Kershner
som sedan gick vidare och regisserade The
Empire Strikes Back, Never Say Never
Again och Robocop 2. Från början
var det tänkt att Barbara Streisand skulle spela rollen som Laura Mars men
istället gick den till den nyligen oscarsbelönade Faye Dunaway (för hennes roll
i Network) och Streisand fick nöja
sig med att sjunga filmens titelsång. Tur är väl det för jag har aldrig varit
någon gillare av Streisand, varken som sångerska eller aktris och Dunaway passar
alldeles utmärkt i rollen som den egotrippade fotografen Laura Mars. Raul
Julia, Brad Dourif (i snyggt helskägg) och Tommy Lee Jones dyker alla upp i
tidiga roller. Julia har inte mycket att arbeta med i rollen som Lauras ex man Michael
men Dourif är väldigt bra i en lite mindre roll som Lauras chaufför. Den då
trettiotvå år gamla Tommy Lee Jones (med ett ansikte som ännu bara antyder om
hur det skulle komma att se ut) spelar polisen Neville och han gör bra ifrån
sig och är inte alls lika butter och träig som hans flesta senare
rollpresentationer. Jag gillar Jones men i längden tycker jag att han kan bli
något enformig, men som sagt här är han bra och kemin tillsammans med Dunaway
fungerar alldeles utmärkt.
Eyes of Laura Mars
är idag inte alls lika bra som jag kom ihåg den men det är fortfarande en helt
okej thriller. Det finns lite logiska luckor här och var och slutet är inte
särskilt svårt att klura ut men när en film kryllar av lättklädda fotomodeller
som får spela döda framför kameran (fotosessionerna ser förbannat proffsiga ut)
glöms det lätt bort. De sköna sjuttiotalsmiljöerna där allt från inredning till
klädsel går i en brun skala, har en speciell inverkan på mig. Jag gillar att se
de utsvängda byxorna och de fula polotröjorna och även fast det inte är
klädesplagg jag skulle ta på mig idag fanns det en period i mitt liv då jag
åkte runt till varenda secondhandbutik för att hitta de vida byxorna. Eyes of Laura Mars är inte särskilt
våldsam trots filmens brutala natur och det är synd, lite våldsammare mord
skulle ha lyft filmen rejält. Ibland ger Eyes
of Laura Mars ifrån sig lite giallovibbar och i händerna på italienarna
skulle detta förmodligen ha kunnat bli hur bra som helst. Filmen sackar lite i
tempo då och då och den skulle ha tjänat på att trimmas ner något. Eyes of Laura Mars är inget mästerverk
men i det stora hela är det ända en relativt underhållande seriemördarthriller
som mycket tack vare bra skådespeleri och snygga (om än inte blodiga) mordsekvenser
är väl värd att se åtminstone en gång.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar