Arnie Cunningham är sjutton år gammal. Han är begåvad men
har utseendet emot sig och i skolan är han klassad som en nörd. Hans bästa vän
Dennis Guilder står dock upp för honom i vårt och torrt och är Arnies raka
motsats. Han är en stilig ung man och omåttligt populär, dessutom spelar han i
skolans fotbollslag. En dag när de är ute och kör blir Arnie förälskad - i en
Plymouth av årsmodellen nittonhundrafemtioåtta som blivit tilldelad namnet
Christine. Christine är en rishög men det ser inte Arnie utan köper bilen för
en hutlös summa pengar. Sakta förändras Arnie och tar avstånd från Dennis och
blir alltmer aggressiv. Allt fokus går åt Christine som i en rasande fart antar
sitt forna utseende. Arnie känner en mystisk dragning till Christine medan alla
andra känner ett obehag gentemot henne. Arnie förvandlas till en ensamvarg
samtidigt som det står klart att Christine är en skapelse av ondska, och de som
gör Christine illa går alla fruktansvärda öden till mötes.
”Brand new she was. She had the smell of a
brand-new car. That is just about the finest smell in the world. Except maybe
for pussy.”
Redan innan Christine var publicerad började inspelningarna
av filmen då Stephen King var på toppen av sin popularitet, allt han skrev lockade
filmindustrin. John Carpenter som precis kommit ut med sin senaste film The Thing (som blev något av en
finansiell besvikelse) letade efter ett nytt projekt att sätta tänderna i och
tackade snabbt ja till att regissera Stephen Kings senaste skapelse.
“You better watch what you say about my car.
She's real sensitive.”
Christine känns
som en mellanbok. Språket är inte alls lika välutvecklat som i många andra av
Kings romaner och det är en historia som skulle ha tjänat på att kortas ner med
ett par hundra sidor (något jag annars inte brukar känna när jag läser hans
böcker). Jag gillar historien om den besatta djävulsbilen Christine men den
känns något oinspirerad. Jag saknar en bakgrundshistoria till Christines ondska.
Vi får tidigare katastrofala händelser berättade för oss i förbifarten genom
korta tillbakablickar men aldrig ett varför. I filmen valde de att lägga till
en sekvens i början där bilen redan från ”födseln” orsakar förödelse bland
personalen (samtidigt som George
Thorogood & The Destroyer´s Bad
to the Bone spelas), vilket jag tycker är helt onödigt och det blir
istället övertydligt. Christine är varken
en dålig bok eller film men den tillhör inte mina favoriter bland Kings böcker
eller Carpenters filmer. Jag kan dock inte tänka mig en bättre regissör för
jobbet. Carpenter lyckas skapa en skön atmosfär och hans egenkomponerade musik
är som vanligt lysande. Filmens övriga soundtrack består av gamla femtiotalsdängor
där klassiker spelas i passande situationer (Keep A-Knockin’ med Little
Richard är klockren i sitt sammanhang).
Alla skådespelare passar perfekt in i sina roller och är
utmärka visualiseringar av sina förebilder. Undantaget är Arnie som ser lite
för bra ut i jämförelse med boken då han här fått stora glasögon som får
symbolisera fulhet istället för ett acnedrabbat ansikte. William Ostrander som
spelar Buddy Repperton ser ut som en farlig John Travolta och är perfekt som elak
gängledare. Vart tog han vägen? Historien flyter på bättre i filmen än i boken
och de hundrafem minuterna springer iväg av bara farten, jag har aldrig
tråkigt. De ändringar som gjorts eller slopats och de händelseförlopp som
modifierats fungerar bra och är ingenting som stör. Det enda jag kan sakna är
Arnie och Christines långsamma förvandling och koppling till LeBay samt det
förbjudna förhållandet mellan Dennis och Leigh (som får ta upp större plats i
filmens bortklippta scener). Filmens slut känns lite hastigt och får mig att ännu
en gång sakna LeBays inblandning, dessutom känns polisens (den alltid lika bra
Harry Dean Stanton) medverkan i filmatiseringen helt onödig. Romanen är en ofta
våldsam historia men i filmform är det en blodfattig skapelse, så pass
blodfattig att för att förhindra en elvaårsgräns slängde filmbolaget in lite
fula ord här och där. Morden är helt ändrade från de i boken och är inte i
närheten lika effektiva och brutala. I filmen känns de istället ganska tråkiga
och oinspirerade. Specialeffekterna under Christines självhelande process är
dock fortfarande imponerande. Christine
är verkligen inte en dålig historia men det räcker att se filmen, om man inte
är en Stephen King-narkoman då vill säga.
Språket är inte lika utvecklat skriver du, men du läser böckerna på svenska va? I så fall kanske det bara är en slarvig översättning, kanske inte samma person som översatt de andra böckerna från samma tidsepok?
SvaraRaderaJo jag läser dem på svenska men det är samma översättare som de andra från samma era men här känns det som ett "lättare" språk med "enklare" ordval. Jag vet inte, historien i helhet känns inte lika engagerad som de andra jag läst av honom. Med det säger jag inte att jag inte gillar boken, har hittills inte blivit besviken på något han skrivit och nu har jag gått vidare till Pet Sematary och dn gillar jag som fan även fast jag känner igen precis allt...då är man en mästerlig författare om man lyckas hålla någon spänd på vad som ska hända även fast man vet vad som hända skall!
SvaraRadera