söndag 6 januari 2013

Cat People (1942)




Serbiska Irene Dubrovna har immigrerat till Amerika och försörjer sig nu som kläddesigner i New York. Hon bor i närheten av stadens zoo där hon en dag träffar den charmiga Oliver Reed. De blir genast förtjusta i varandra och slutligen gifter de sig. Irene beter sig alltmer besynnerligt och berättar en gammal sägn från hennes hemby där kvinnor förvandlas till katter när de blir intima med män och tar livet av dem. Oliver ber henne att söka hjälp, vilket hon gör men Irene är övertygad om att hon fallit offer för förbannelsen. Oliver börjar ångra sitt beslut om giftermål när han blir förälskad i sin kollega Alice, men då är det redan för sent…

”There is, in some cases, a psychic need to loose evil upon the world. There is, in some cases, a psychic need, a desire for death.”

Cat People är Val Lewton’s första film som producent när han nittonhundrafyrtiotvå fick jobbet som skräckfilmsansvarig på filmbolaget RKO. Till billiga summor skulle han hitta filmer som kunde generera mycket pengar. Hans första fynd blev Cat People, resten är filmhistoria. För filmens regi står fransmannen Jacques Tourneur som femton år senare gjorde den fantastiska Night of the Demon. De båda filmerna bär på flera likheter och tar upp samma ämne - människan fascination för den uråldriga ondskan.

Cat People är en stämningsfull psykologisk rysare som på många sätt känns före sin tid. Filmen tar upp teman som annars var tabu, sexualitet, äktenskapsproblem och terapi. Det är vardagsmat i dag men inte för sjuttio år sedan. Filmens budget, en struntsumma på runt 130 000 dollar, märks inte alls av. Med hjälp av illavarslande spänningsmoment och mörka skuggor visar filmskaparna att det otäcka inte alltid behöver ligga i det vi ser, snarare i det som vi bara kan ana. Skådespelarna känns alla trovärdiga och filmens mogna dialog förvandlar Cat People till en vuxen skräckfilm som egentligen är mer av ett svartsjukedrama vilken beskriver Irenes skräck med ord istället för att visualisera den. I mångt och mycket handlar Cat People om en kvinnas rädsla och osäkerhet för sin egen sexualitet (nyinspelningen som kom fyrtio år senare lägger ännu mer fokus på det sexuella och det explicita och blir mer en erotisk thriller än ett psykologiskt skräckdrama). Självklart finns skräckelementen här men det psykologiska går före det groteska och letar man efter våldsamheter eller håriga bestar får man leta någon annanstans, Cat People är skapad för den begrundande tittaren. Det kunde ha blivit en monsterfilm som snabbt skulle falla i glömska men istället lyckas Cat People med den raka motsatsen, att skapa en tidlös filmklassiker. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar