måndag 7 oktober 2013

Crystal Lake Memories: The Complete History of Friday the 13th (2013)




I samband med att den nya tagningen av Friday the 13th hade premiär på biograferna 2009 släpptes dokumentärfilmen His Name Was Jason: 30 Years of Friday the 13th. Jag köpte den när jag var i USA och i dubbeldvdn låg en fribiljett till Marcus Nispel’s film om den machetesvingande mördaren med hockeymask. Det var med stor spännig jag satte mig ner i biofåtöljen för att ta del av ett helt nytt bidrag till serien. Många tyckte inte alls om filmen som kan ses både som en nyinspelning och en helt ny tagning på franchisen men jag blev positivt överraskad, trots att den hade sina brister. Tillsammans med Nispel’s The Texas Chainsaw Massacre tycker jag att Friday the 13th är ett av de mest lyckade exemplen på den nya vågen av remakes av klassiska skräckfilmer. His Name Was Jason var en kul dokumentär som tyvärr inte tillförde många nyheter till den entusiastiska Friday the 13th publiken men fyra år senare kom den mest imponerande dokumentärfilmen (som bygger på boken med samma namn) om en skräckfilmsserie någonsin – Crystal Lake Memories: The Complete History of Friday the 13th.

Crystal Lake Memories är en mastig historia som har en speltid på närmare sju timmar. I kronologisk ordning tas filmerna (och tv-serien) upp och vi blir serverade intervjuer av oändligt många av alla de ansikten som har varit inblandade bakom och framför kameran. Det är en förbannat underhållande och informativ dokumentär och även fast det på pappret kan kännas som om de sju timmarna är i längsta laget upplevs den inte det minsta mastig utan det är välspenderade timmar i tv-soffan. Mycket av det som tas upp känner Friday the 13th älskaren såklart redan till men det var ändå en hel del information som jag aldrig tidigare tagit del av. Jag hade t.ex. inte en aning om att den sjunde delen fick smeknamnet Frigay the 13th då många av skådespelarna var öppet homosexuella och även fast jag visste att den femte delen (vilken jag gillar skarpt) inte tillhör favoriterna trodde jag aldrig att alla inblandade ogillade den så pass mycket, med undantag för regissören som verkade vara nöjd med resultatet.

Friday the 13th filmerna skapades för struntsummor och drog in multum varenda gång de gick upp på biograferna och det är inte särskilt svårt att förstå. Serien blandar friskt våldsamheter, sex och ond bråd död med ett strålande resultat. Även fast det kanske finns bättre exempel på slasherfilmgenren där ute är det svårt att bortse från det enorma inflytande Friday the 13th har haft på den oändliga drösen filmer som följde. Friday the 13th och dess uppföljare är de filmer jag har sett flest gånger genom åren och än idag ser jag några stycken ur serien för femte eller tionde gången varje gång datumet är inringat i kalendern. Utan Jason Voorhees så skulle inte mitt filmintresse vara vad det är idag. Michael Myers och Freddy Krueger i all ära men ingen av dem kommer ens i närheten av Jason’s storhet. Det är en grym skapelse som innehåller allt som fick mig att börja tycka om skräckfilm. Jag älskar allt som hör filmserien till, lika mycket nu som då. Det har länge cirkulerat rykten om att det ska finnas längre och mer kompletta versioner av filmerna och i Crystal Lake Memories får vi se några av dessa exempel. Bortklippta sekvenser eller förlängda och mer blodiga mord visas upp i mindre bra kvalité och som ett fan av serien känns detta fullständigt magiskt att äntligen få ta del av. De är inte särskilt många men i detta fall får man vara glad för det lilla. Filmserien har alltid haft ett problem med censurens elaka sax och de flesta filmerna i serien, med undantag från den första och de fyra senaste, har fått lida tack vare de ondskefulla människorna på MPAA. Filmen som blev mest drabbad är Friday the 13th Part VII: The New Blood där i stort sett vartenda mord blev ordentligt nedklippt eller återinspelat i en tamare variant. Dessutom hade regissören Buechler oturen att behöva trilskas med en verkställande producent som hatade skräckfilm och gjorde allt i sin makt att förstöra Buechler’s vision. Regissören säger själv att ”the rating board raped my movie” och tillsammans med historierna kring Friday the 13th: A New Beginning är det sjunde kapitlet i dokumentären det mest intressanta. Ibland kan det bli lite för mycket självglorifiering från de intervjuade skådespelarna men i det stora hela är Crystal Lake Memories en alldeles fantastisk upplevelse.

Jag kan sitta och ordbajsa mig igenom flera sidor med mina synpunkter och upplevelser från dokumentären men har du läst såhär långt känner du nog redan att det är hög tid att inkludera Crystal Lake Memories i din filmsamling. Vi har alla våra egna minnen från filmserien och det känns lite som om man sitter i ett diskussionsrum med likasinnade under speltiden och jag kände mig som ett barn på julafton som fått en present som slår alla de andra barnens julklappar på fingrarna. Jag såg hela dokumentären i ett sträck i helgen och pausade endast för toalettbesök och hämtande av snask och skräpmat. Jag blev som uppslukad och även fast jag till en början tyckte att de 265 kronorna var lite i det dyraste laget kan jag såhär i efterhand intyga om att det var väl spenderade pengar. Dessutom så hann jag inhandla mitt exemplar innan september månad tog slut och fick därmed en exklusiv bonusdisk med ytterligare fyra timmars extramaterial. Jag har inte hunnit ta del av det än men någon gång under veckan hoppas jag på att se vad det har att erbjuda, jag återkommer på min Facebooksida med vad jag tyckte och tänkte! Jag rekommenderar såklart Crystal Lake Memories varmt och den är ett måste i filmhyllan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar